Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

101 inlägg 36789 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jyrrki  
#857377 Jo bruttoregionprodukt är ju en sak, men hur ser skatteinkomsten ut för staten förhållandevis till utgiften?
Om det är dubbla vägnätet i Norrbotten jämfört med Kalmar län varför skulle det motivera 15 ggr högre infrastruktur bidrag? Du får faktiskt ursäkta slurfi, men
jag håller inte med.
Vi har en väldigt trafik som går på E22 vilket självklart orsakar mycket slitage. Blekinges situation är ju liknande. Samma med de nedläggningar som varit i vår del av landet så har inte staten visat någon form av intresse. Då har detta ändå varit flera som berört många.Volvo Kalmar verken, Bombardier(Kalmar verkstad)etc.
Idag är det väl inga större industrier mer än Scania kvar i Kalmar län. Idag är väl huvudinkomsterna jordbruk och skogsbruk, men jordbruksprodukter är ju inget som syns i exporten. Jag missunnar faktiskt ingen att få bra infrastruktur, men är faktiskt ganska trött på att så många i Norrland tror att de är så utnyttjade av södra Sverige. Det finns massor av områden i södra och mellersta Sverige som är bortprioriterade efter industri nedläggningar osv.
Glömde visst södra i mönsterås🙂 de är ju faktiskt en ganska stor industri ändå.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857389 Intäkter som går söderut till det svarta hålet och sedan aldrig kommer tillbaka är typiskt för Norrbottens län
Vi har de sämsta vägarna i landet, vi har en usel järnväg och dyra flyg med få avgångar.
Samtidigt matar vi södra Sverige med enorma summor från Vattenfall, gruvnäringen och skogsindustrin.
Ett exempel var när malmbanan stod still i två månader, det påverkade hälften av svensk export den tiden.
Ändå känns inte malmbanan viktig i ett nationellt perspektiv, vissa vill ha snabbtåg för persontransporter
mellan olika bidragskrävande samhällen så det blir lite trevligare att mysa med vänner.
Skatteintäkter som går söderut är inte så enkelt att få fram fakta på, mer info önskas
men exempelvis så skickar gruvnäringen cirka 25 miljarder varje år ner till staten så det är en hel del.
Dessutom är det brist på arbetskraft här samtidigt som sörlänningar går arbetslösa, inga större
reformer på det området heller. Jämför gärna med politiken under 60-70-80-talen som flyttade folk söderut.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jyrrki  
#857420 Tja du slurfi här lägger man ned flyget helt som det ser ut nu...... Eventuellt återstartar man Kalmar Arlanda. På senare år har det bara gått till bromma vilket läggs ned nu. Precis samma problematik med utflyttning. Norrbottens län och Kalmar län har under många år varit de enda länen som har mindre befolkning nu än på 1800 talet. Gruvor har vi inga, men påståendet att hälften av Sveriges export uteblev när Malmbanan stod stilla låter ganska konstigt får jag säga. Hälften av Sveriges export skulle alltså vara malm??
Vattenkraft har vi ingen i Kalmar län men kärnkraft iallafall. Jordbruket är ju stort ,men det är väl inget som syns på exporten precis.
Allt ovan är egentligen ganska oväsentligt. Det jag försöker få dig att förstå är att södra Sverige är inte bara Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Många av glesbygds länen som står för råvarorna i landet brottas med precis samma problematik som Kalmar och Norrbottens län.
Här finns inga diskussioner om snabbtåg eller dylikt utan detta är något som bara är intressant mellan storstäderna.
Kustpilen mellan Västervik och Linköping har ju lyckats ha titeln Sveriges mest inställda tåg ett antal år....
Har dock ingen koll på hur det varit de senaste åren men sträckan Kalmar Linköping är inte ens elektrifierad.
Vi kan hålla på att älta detta fram och tillbaka ganska länge, men jag tror tyvärr inte att det leder någon vart och tråden handlar faktiskt om Northvolt så jag släpper detta nu iallafall.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

tallen100  
#857427 Det är helt enkelt åt h-vete med det mesta lite överallt.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#857429 Nej tallen, men Sverige är bara det som finns inom triangeln Stockholm - Malmö - Göteborg.
Resten är till för att försörja den regionen.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857447
1727736851_skaermbild_2024-10-01_005349.png

Angående vägstandarden i landet.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240325 ... -malmbanan
Från texten:
För dig som inte är insatt, Malmbanan bär 50 procent av den svenska godstrafiken. Hälften. Det är alltså med andra ord inte vilken järnväg som helst vi pratar om. Värdet som transporteras handlar om över 100 miljoner per dag. Skulle vi räkna ut procenten för andelen av svensk export skulle den siffran var väsentligt större än 50 procent.

Så nog kan man väl enas om att malmbanan är viktig?

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#857467 Malmbanan är oerhört viktig, egentligen HELT avgörande för exporten av malm.
Varför underhållet är så pass undermåligt är väl endast transportstyrelsen som kan svara på.
Dessa är ju så underbemannade är väl endast 10 000 kontorsslavar.
Sedan är det ojust att jämföra sydsvensk vägstandard med norrländsk.
Först måste man ta hänsyn till trafikintensiteten - hur många bilar eller tonkilometer går det på varje km/år.
Dessutom utsätts norrländska vägar för tjälskador på ett helt annat vis än vägarna i söder.
Skulle jag hårdra det hela kan man säga att man drar en linje från Mora och rakt österut, är mer eller mindre alla vägar norr om undermåliga.
Vissa vägar är väldigt glest trafikerade medans det på andra går relativt livligt till.
Köra lastbil UTAN luftfjädring är en verklig upplevelse på hur det kan skaka, inte ens E 4 klarar sig utan rejäla tjälskador.
Körbanorna brukar ändå vara i relativt bra skick lagom till vintern, sedan är det samma visa nästa vår eller försommar- en som upplevt det så.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857549 Riktigt, dock är det intressant att jämföra vägar i Svenska Lappland mot Finska Lappland, mitt intryck är
genomgående att de finska vägarna är i bättre ordning tack vare mer gedigen konstruktion.
Men nu på sistone ser man att det går att bygga bra även i Sverige, vi har en ny väg där det är gjort
för lastbilstransporter med 90-tons ekipage och den vägen är mkt bra.
Dock finns en del missar med onödiga kurvor och små krön som skymmer sikten och på några ställen
har man fått göra reparationer redan efter ett par år samt några korsningar som är för trånga för trailers.
Men totalt sett är det en ren njutning att åka på den vägen nu.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#857557 Mycket nya vägar byggdes på 70 talet och vad mig sports beräknades dessa vägar endast ha en livslängd på 40 till 50 år, därefter skulle banketten var så pass nedsliten att nytt material skulle erfordras.
Vibrationerna från däcken maler visst långsamt ned bärlagret men även massan under bärlagret.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#858023 Nu är det början på slutet.

https://www.di.se/analys/darfor-satts-n ... i-konkurs/

Nu kommer som ett brev på posten många entreprenörer sättas i konkurs. Själv förlorade jag just indirekt 25 tusen på detta.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#858025 Det är väldigt ojust sätt som Northvolt, men även andraföretag gör, de har dotterbolag som de senare kan undvara som få ta smällarna. - gå i KK
Det är ju i själva verket huvudbolaget som egentligen gjort alla beställningar och i ärlighetens namn borde också huvudbolaget vara den ytterst ansvarige.
Men visst sådan är lagen, finns alltid kryphål för den oärlige.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#858029
jannee skrev:Det är väldigt ojust sätt som Northvolt, men även andraföretag gör, de har dotterbolag som de senare kan undvara som få ta smällarna. - gå i KK
Det är ju i själva verket huvudbolaget som egentligen gjort alla beställningar och i ärlighetens namn borde också huvudbolaget vara den ytterst ansvarige.
Men visst sådan är lagen, finns alltid kryphål för den oärlige.


Det kommer nu att bli en ännu större soppa och många spår att hela NV kommer att falla när skatten för september ska in om en vecka.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#858040 Northvolts miljonskuld måste in – på måndag
Northvolt har en skuld till Skatteverket på 287 miljoner kronor – och senast på måndag måste pengarna in, rapporterar SVT Nyheter.

Det handlar om moms för 82 miljoner kronor, arbetsgivaravgifter för 106 miljoner kronor och avdragen skatt för 93 miljoner kronor.

Om betalningen inte kommer in i tid ska bolaget begära sig självt konkurs, skriver kanalen. Annars kan ledningen bli personligt betalningsansvariga.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#858102 Styrelsen får ställa sig i tunnelbanan och kränga gröna batterier så att du får ihop till skatten som ska in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).