Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

29 inlägg 26328 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#474103 Köpt en sommarstuga på med 3 ha skog. Ska dra väg 100 m och måste fälla 10-15 träd med en diameter på 15--20 cm som jag tänkte göra ved av. Förövrigt behöver kanske jag vill gallra 1 ha med den och göra ved till kaminen (max en kubik/år). Ström finns inte annat än som elverk.

Kikat på Husqvarna 135 40.9 cm3. Duger den eller är den för klen? Vad rekommenderas?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

anersimyra  
#474106 Kolla efter en begagnad HVA 55 i bra skick, den sågen fungerar lika bra i skogen som på vedbacken.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#474110 så 135an är för klen? Antar att det samma gäller batteridrivna alternativ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

anersimyra  
#474113 På vedbacken kommer en 55 att göra jobbet så mycket bättre.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

tallen100  
#474116 Fundera annars på en begagnad Husqvarna 242 xpg, den är lätt, rapp, driftsäker, och oerhört trevlig på alla sätt, och duger fint på vedbacken om du bara ska kapa cirka en kubik om året.
Om dom nu går att komma över förstås, tror inte många vill göra sej av med en så bra såg :d

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

jannee  
#474120 Stihl M S 201 för 6 300 kronor = då har du en LÄTT och rapp såg som håller dig livet ut :grin:
En liten dyr dj**l men bättre gråta en gång än jämt gå och vara ledsen = ha ont i kroppen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

lars11  
#474123 För småträd och påföljande vedsågning behövs väl inget effektmonster. En fräsch såg av känt fabrikat räcker. Har en gaaammal hva 40 som använts precis så, perfekt. Har en hva 254 med lite mer bett i, tyngre men också bra. Kolla kanske: https://www.maskinklippet.se/motorsagar/vedhuggarpaket

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

JensSkoog  
#474125
jannee skrev:Stihl M S 201 för 6 300 kronor = då har du en LÄTT och rapp såg som håller dig livet ut :grin:
En liten dyr dj**l men bättre gråta en gång än jämt gå och vara ledsen = ha ont i kroppen :mrgreen:

MS 201 är ju en toppsåg, men jag känner fler som gör det du behöver såg för med en MS 170. Det är en hobbysåg av bra kvalitet som inte kostar mycket - i Norge under två tusen nu idag.
Självklart ingen höjdare om du behöver en rapp och stark såg, men den holler länge i det du ska använda sågen till.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

totte  
#474137
Vidar Lindström skrev:Köpt en sommarstuga på med 3 ha skog. Ska dra väg 100 m och måste fälla 10-15 träd med en diameter på 15--20 cm som jag tänkte göra ved av. Förövrigt behöver kanske jag vill gallra 1 ha med den och göra ved till kaminen (max en kubik/år). Ström finns inte annat än som elverk.

Kikat på Husqvarna 135 40.9 cm3. Duger den eller är den för klen? Vad rekommenderas?


Klart den duger. För en kubik ved om året behövs ingen stor stark såg, bara du håller vasst och inte plågar sågen så håller den i många goda år för ditt bruk.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#474146 Okej! 2000 kr för en ny såg :wink: Sett lite youtubeklipp med HVA 135 som verkar lovande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

traktorz  
#474147 Du behöver ju inte köpa den billigaste modellen, 135'an. Går du upp ett snäpp till 435-modellen, så får du en bättre såg som dessutom är försedd med den kraftigare .325" kedjan.

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 967155473/

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

anersimyra  
#474157 Annars finns ett antal 242, ett par 55:or, en 254 och några fina Jonsered på Tradera just nu.. :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

roa  
#474173 Köp en begagnad proffs såg av en handlare med garanti. Stihl eller husqarna. Inte för gammal något år är lagom. Var bor du jag har kontakt med seriösa handlare som inte säljer uppslitet skit.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Kjell Svensson  
#474185 Tänk på vikt och effekt. När du tittar på vikten så jämför komplett såg med både svärd och kedja.
STIHL har de lättaste svärden och de lättaste sågarna med högst effekt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#474251 Tack för snabba svar. Detta verkar kräva mer överväganden än inköp av ny bil/bössa
Bor i Gävle, stuga utanför Falun. HVA 135 har 1,5 kw, 435an 1,6 kw samma kedjehastighet. Varför kommer jag känna mig dumsnål när jag kapar upp 10-15 (20) cm träd till bastu/kaminved med135an?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).