Avverkning (slutavverkning)

Diameter brösthöjd slutavverkning.

2 inlägg 6317 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diameter brösthöjd slutavverkning.

Kalleskog  
#474040 Hur stor anser ni att medeldiametern på gran bör var när man mäter i brösthöjd innan ni funderar på att slutavverka beståndet. Själv vill jag ha den runt 30 cm, tänker jag rätt?

Har börjat fundera på att slutavverka skog som har en mindre diameter än 30 cm då virkespriserna är höga samt pga rädsla för stormar som brukar resultera i dyrare avverkningskostnad och kraftigt sänkta priser på virket. Är det någon som funderat i samma banor?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Diameter brösthöjd slutavverkning.

Seb macahan  
#474046 Jag bryr mig inte om bh över huvudtaget. Ibland ser jag att andra faktorer kan dra ner nettot, röta stormar blöta etc och då hugger jag oavsett, högg i vintras ett område som endast var 60-65år men med mycket röta och tillväxten börjat stanna av o grönkronan började se "vissen" ut. När det var färdighuggt ångrade jag mig inte en sekund. Tillväxten hade ätits upp ab röta om jag sparat detta längre. Några år innan dess högg jag en ha som egentligen skulle 2:a gallras bh 22cm. Men stod blött och tillväxten blåste omkull varje år och pga av väta och dåligt skött samt omöjlig o hämta. Så när det var torrt högg jag ner det. Jag tror man ska titta på totalekonomin under omloppstiden oftare än vad som görs idag av många.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).