Arbetskläder för skogen

Extrastrumpa i huggarstövel

10 inlägg 4943 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extrastrumpa i huggarstövel

Kalleskog  
#473129 Tips på bra extrastrumpa i huggarstövel mottages tacksamt!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

Höglandserik  
#473130 Sprang på danska marinens raggsockor på ett militärt överskottslager och köpte på mig ett gäng. De är gjorda av ylle och polyester och har hållit bra i tre säsonger. Håller värmen bra på vintern också.

Avatar Fallback

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

nattuggla86  
#473131 Bomullsstrumpa mot huden och en ullstrumpa utanpå. Fungerar bra sommar som vinter för mig.

Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

ananders  
#473142 Satsa på någon form av ullstrumpa. De håller värmen bra trots att de blir fuktiga.

Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

Vardon  
#473160 Vad är du ute efter? Fylla ut stöveln eller hålla fötterna varma? Är det varma skulle jag säga:
1. Byt till kängor
2. Ullstrumpor.

själv har jag iofs en syntet strumpa, men med eluppvärmning.

Tidningspapper är skönt men lätt att det blir väldigt knöligt. Dock håller det fötter torra. Brukar köra tidningspapper i hjälmen då det håller huvudet något varmare innan man fått upp temperaturen.

Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473173 Skippa bomull närmast foten, om du är det minsta intresserad av att fötterna ska vara varma och sköna under det kalla halvåret... (Det heter väl bom-ull, för att materialet fullständigt bommar ullen utsökta värmeegenskaper...)

Ull är bra, syftet kan funka ok.

Se till att ha flera par sockor att gå runt på, ty blöta sockor och strumpor kyler duktigt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

bgl  
#473175 Lite sidospår:
Torktiden för både huggarstövlar och dito kängor är oftast längre än man tror. Prova gärna och väg torr resp kvällsfuktig sko på en våg med gramprecision och ta reda på tiden tills skon är torr igen med den torkmetod som används. Restfukt på morgonen ger ingen trivsel.
Tidningspapper tog upp fukt bättre förr i tiden, jag har efter ett tips börjat lägga en bit av "Katrin plus xl blå" under sulan i kängan. Våtstarkt och suger bra, är ofta alldeles fuktigt efter några timmar! Den fukten slipper man i strumpan.

Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

Camaro1969  
#473195 Har precis köpt huggarstövlar och velar om ja ska byta storlek...
Tde känns perfekt med sommarstrumpor, men blir nog trånga med tjocksockor..

Hur har ni?

Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473202
Camaro1969 skrev:Har precis köpt huggarstövlar och velar om ja ska byta storlek...
Tde känns perfekt med sommarstrumpor, men blir nog trånga med tjocksockor..

Hur har ni?

På den tiden jag körde med huggarstövlar, hade jag två par stövlar. I det ena paret fick jag in en vanlig raggsocka och i det andra paret två raggsockor...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Extrastrumpa i huggarstövel

T Landström  
#473578 Jag kör samma klädsel på fötterna oavsett om det är sommar eller vinter...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).