Sågverk (mindre)

Laimet 120

32 inlägg 14405 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laimet 120

nolime  
#472356 Hej,

Jag har köpt ett begagnat Laimet 120 men har problem med sågresultatet. Vet att förra ägaren hade samma problem men han var väldigt inaktiv och brydde sig inte. Problemet är att klingan jobbar sig in i stocken så brädan blir tjockare ju längre man sågar. Jag har lämnat in klingorna på slipning och riktning så dom bör vara "ok". Dom är dock lite tallriksformade, men dom kanske är sådana och rätar ut sig vid körning? Den snurrar jämnt och fint iaf.
Jag har testat att justera vinkeln på klingan men får inte till det. Jag har testat med 2st olika klingor med samma dåliga resultat. Ibland skiljer det på tjockleken 3mm mellan ändarna på en 4m stock, ibland 10mm.
Någon som kan sig veta vart jag skall börja för att få bukt på problemet?
Jag bor i Bohusläng, Dingle. Om ni vet någon jag kan ringa som har erfarenhet av dessa sågverk.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Laimet 120

Førland  
#472378 Har du sjekket at såg benken er paralell med klingan?

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

nolime  
#472386 Jag har verkligen försökt justera in bänken. jag har vägt in den genom att lägga passet på rullarna. antar att det är det bästa sättet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Laimet 120

Bosse1  
#472390 Att driva med en traktor där regulatorn "svarar" på varvtalsförändringar är bättre än megahästkraft lastbilsmotor som inte svarar.
Klingan får inte tappa rekommenderat varvtal då "lägger den sig". Nödstopp är bra att ha :shock:

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

valtra a 72  
#472396 Är klingorna tallriksformade så är de nog för mycket sträckta.Prova att höja varvtalet och se om det hjälper.

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

orre  
#472459
nolime skrev:Jag har verkligen försökt justera in bänken. jag har vägt in den genom att lägga passet på rullarna. antar att det är det bästa sättet?

Att bärrullarna är i våg är bra, dock är det i ditt fall troligen så att klingaxeln inte är i 90 graders vinkel mot bänkens rörelseriktning.
Lägg ett laserpass mot klingan, kolla var (laser)linjen slår på 1:a rullen (närmast klingan), kolla sedan hur linjen slår på sista rullen, då ser du hur klingaxeln står (i vinkel)
Gör sedan samma koll på anhållet.
Hur står klingstyrningarna, trycker de klingan åt sidan, då kan du få liknande fel.
Hur står klyvkniven, linjerar den med klingan? Trycker den virket åt någon sida?

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Hobbysågare  
#472592 Hoppas det blir till lite hjälp

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

nolime  
#472832 Tack för många bra svar. Laserpass var ingen dum idé! Det ska jag köpa.
Tack hobbysågare för bilderna.
Jag återkommer när jag fått tid att testa

   TS
Avatar Fallback

Re: Laimet 120

nolime  
#472834 Varvtal ligger jag på runt 850 med 1100mm klinga med lättmetalltänder. Är detta för långsamt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Laimet 120

Førland  
#472837 du måste fråga dom som har riktad och strekt klingan hvilket varvtal den skal ha.

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

otis  
#474448 Det kan finnas många orsaker.
En klinga brukar vanligtvis sträckas för en periferihastighet på 50 m/s, vilket motsvarar ett varvtal på ca. 900 v/m med
en 1000 mm klinga.
Det bör även vara ett litet släpp mellan landsidan och klingan.
En viktig sak (som jag själv råkat ut för) är klingflänsarna.
Även klingflänsarna ska ha ett litet släpp. D.v.s.flänsarna ska bara ha kontakt i ytterkanterna med klingan.
Det är väldigt noga att att flänsarna är oskadade och har några tiondelar släpp, om flänsarna är det minsta deformerade
kan dom göra så att klingan blir tallriksformad.
Varvtalet är också viktigt, en elmotor håller varvtalet mycket bättre en en dieselmotor ( med ungefär samma styrka).
Hoppas det här kan vara till någon nytta.
Hälsningar Otis.

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#479701 Brottats genom åren med liknande dina problem..

Sågar den bra första snitten utan knopp ?
Tillkommer knopp sen är det felinställd tummställare ! hade en knäckt rulle och glapp.

klingaxel felinställd om det blir knopp direkt första snitt.
Montera en lina på stolpe fastskruvad i bägge bänkändor. utgå från tummställare så du får samma mått både längst bak som fram på bänk.

mät ut avståndet mellan klinga en punkt märkt med kryss, eller bräda fastlåst i klinghållare både genom att vrida framför och bakanför bord.
Kan vara krokig bänk.

Sågar den både grövre och smalare är det fel på klingan eller hastigheten att klinga för lös i tandgången.

Stora klingor 1100mm som vi har är känsliga och svårt att få gå 100 vid hög såghöjd.

Laimet sedan 1991

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

torpöbo  
#479713 Har erfarenhet av att klingan slår sig om man matar på så att den går varm. Ju hårdare sågaren matar desto mer vandrar klingan.

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

dejvi  
#682806 Väcker upp en gammal tråd.
Håller på o ställer in ett gammalt Laimet 120 (80-tals modell) sågverk. Har problem med toleranserna på sågad vara.

Bräderna blir tjockare i början, tunnare i slutet. Skiljer ca 3mm hur jag än försöker.

Åtgärder:
Har vägt in allt i våg, både längs o tvärs
Har riktat in klingaxel med hjälp av "visare" enligt bifogade bilder tidigare i denna tråd
Har riktat in anhåll
Har provat med olika tryckkraft på tryckrullen.
Har provat ändra på var tryckrullen trycker virket mot anhållet (längsled)
Har testat 3 olika klingor som är sträckta o vassa.
Nya lager i anhållets rullar

Var ska jag fortsätta?
Vad kan man dra för slutsats av tjock i början o tunn i slutet?

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#682812 1 : sågar den rakt 1 a och 2 a snittet innan du använder tumställare ?
då är tummställare inte i linje med klingan.

2 om den redan sågar krokigt 1 a o 2 a snitt kan bänk ev inte vara i våg alternativt klingaxel inte 90 grader.

Klingvarv och att den inte sjunker ner i varv väldigt viktigt.
Går inte såga med en lastbilsmotor som inte bytt insprutningspump till modell elverk eller grävmaskin.

Var tar du drivkällan och vet du varv det ska vara på klingan ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).