Logistik, Transport

Bygga skogsväg över blöt mark

16 inlägg 18124 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga skogsväg över blöt mark

carrud  
#469887 Jag har en gammal basväg som jag tänker rusta upp till skogsbilväg. Det är bara två djupa hjulspår idag och det ser tråkigt ut.
Det jag behöver er hjälp med är att vägen går precis i utrinningsområdet för en liten men blöt mosse. Vatten rinner idag ner i och över hjulspåren. För att bygga en väg behöver jag bygga terrassen lite över den blöta marken. Det kommer ju att resultera i att jag behöver sätta en trumma under vägen, men den kommer ju att hamna ganska lågt och riskera att dränera marken/mossen mer än nödvändigt. Alternativet som jag kan komma på är att göra en stående trumma (med ett rör) under vägbanken, som blir som en munk och håller vatten nivån ungefär på samma nivå som idag. Det jag är rädd för är att det blir ett vattenfyllt dike längs vägen där munken står och som med tiden underminerar vägen.

Några ideer/erfarenheter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469892 Det var nytt för mig, nån exempelbild på sån lösning?
Annars tycker jag att du kan trycka dit en trumma helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469893 Prata med länsstyrelsen för guds skull

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

saekb  
#469895 Markavvattning är tillståndspliktigt enligt miljöbalken. Du behöver i de flesta fall ha tillstånd från Länsstyrelsen för att dika eller på annat sätt utföra markavvattning. Kontakta Länsstyrelsen om du är osäker på om du behöver tillstånd eller inte.
Man kan läsa om markavvattning på länsstyrelsens hemsida.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469899 Detta är inte markavvattning. Som jag förstår det så läggs trumman för att förhindra dämning? Ska det inte grävas vägdiken så ska du inte behöva ta kontakt med länsstyrelsen.

Trumman lägger du i den höjden där vattennivån är nu, varken högre eller lägre. Det kan resultera i att du behöver fylla både under trumman och mer ovanpå för att trumman ska hålla, alternativt lägger du en starkare trumma. Minsta fyllnadshöjd för respektive trumma ska anges i deras produktblad.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

ÅsaNisse  
#469901 I och med att du inte dikar nedströms så förändras ju inte vattennivån. En trumma kan läggas helt under vatten utan att för den skull ändra vattennivån, men du måste då ha ordentliga "brunnar" i båda ändar så att den inte slammar igen. Har du problem med att hålla öppna brunnar så kan du göra en dykarledning som jag tror du är inne på. En stående brunn av plaströr i båda sidor och en trumma som ligger under vägbanken på tillräckligt djup för att du ska få rätt överfyllnad. På inloppet sätter du en kupolsil som håller undan ris och löv och sen får du rensa brunnsbotten lite då och då från slam.

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469910 Det är SYFTET med diket/trumman som räknas. Om syftet är att torrlägga mark, så är det markavvattning. Om syftet däremot är att avvattna en vägkropp, så är det INTE markavvattning. Men det räknas fortfarande som vattenvetksamhet och kan således kräva tillstånd.

Däremot krävs samråd med Skogsstyrelsen så fort en basväg ska uppgraderas till en bilväg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

jannee  
#469916 Är du verkligen 100 på det :?:

Däremot krävs samråd med Skogsstyrelsen så fort en basväg ska uppgraderas till en bilväg.
/Niklas
Jag har INTE varken sökt tillstånd eller rådfrågat skogsstyrelsen när jag byggt mina över 4 km bilvägar, vissa förbättrade traktorvägar men huvuddelen helt ny sträckning.
Om i så fall är det något nytt påfund :?:

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469917
jannee skrev:Är du verkligen 100 på det :?:

Däremot krävs samråd med Skogsstyrelsen så fort en basväg ska uppgraderas till en bilväg.
/Niklas
Jag har INTE varken sökt tillstånd eller rådfrågat skogsstyrelsen när jag byggt mina över 4 km bilvägar, vissa förbättrade traktorvägar men huvuddelen helt ny sträckning.
Om i så fall är det något nytt påfund :?:

Nytt eller ej, men nya skogsbilvägar är alltid samrådspliktiga, liksom uppgradering från basväg till skogsbilväg.

http://www.skogskunskap.se/vagar-i-skog ... tillstand/

Huruvida man sedan framgångsrikt kan tillämpa "tig och gräv-metoden" är en annan femma...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Andreas99  
#469918
jannee skrev:Är du verkligen 100 på det :?:

Däremot krävs samråd med Skogsstyrelsen så fort en basväg ska uppgraderas till en bilväg.
/Niklas
Jag har INTE varken sökt tillstånd eller rådfrågat skogsstyrelsen när jag byggt mina över 4 km bilvägar, vissa förbättrade traktorvägar men huvuddelen helt ny sträckning.
Om i så fall är det något nytt påfund :?:

Nä så är det väl inte. Uppdatering av basväg till riktig väg kräver väl ingenting. Ny väg kräver anmälan om det blir mer 0.5 hektar skog som behöver huggas ner. Sen vill dom att man samråder med dom men något lagkrav tror jag inte det finns. Dock kan man väl hamna i skiten om man gör sin väg på fel ställe utan att ha pratat med dom?

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

saekb  
#469937 Krav på samråd innebär att man ska kontakta länsstyrelsen/skogsstyrelsen för samråd. Samråder man inte kan det innebära att man i efterhand kan bli förelagd att vidta åtgärder och rättelse på den felandes bekostnad. Samrådet med länsstyrelsen avser vad jag minns bl.a. hänsyn till värdefull natur (flora/fauna) och kulturföremål (tjärdalar, kolbottnar, husgrunder mm).

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Andreas99  
#469940
Screenshot_20170828-171901.png
Screenshot_20170828-171748.png

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Andreas99  
#469941 Det är vad skogsstyrelsen har bedömt vara samrådspliktigt.
Inget om att uppdatera en traktor väg till skogsväg.
Har gjort skogsväg "uppdatering" och rensat diken utan några problem. Men jag inser ju att jag måste samråda en hel del framöver om jag ska rensa diken som jag tänkt.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469954 Hur lång blir vägen? Här har de sagt att bilväg över 300 meter ska samrådas om. Antagligen för att väggatan då blir över 0,5 hektar. Fixar till traktorvägar med trummor gör jag ibland. Då undviker jag körning i vatten och blir så miljövänlig att helgonglorian blänker. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över blöt mark

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469974 Uppgraderade för en del år sedan... kontaktade SKS angående om det behövdes samråd eller ej... Det tittar vi på en dag sa herr konsulenten och det var inga problem enda var en liten bit stenmur som någon arkeolog var tvungen att titta på och efter ett par veckor eller så dunsade "godkännandet" ner i postlådan[THUMBS UP SIGN]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).