Före och efter jobbet

Så har man varit i USA!

12 inlägg 3382 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så har man varit i USA!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32570 Jag tänkte jag skulle dela med mig lite av en fantastisk resa!
Det var helt otroligt från börgan till slut! Jag fick ett bemötande som var helt fantastiskt.
Har varit 4 veckor i USA o kom hem i förrgår.

Vi tillbringade tiden i Nord östra USA o Canada.

Mestadels i Starterna New hampshire, New York och Connetticut.

Vi var även i Toronto vilket var en upplevelse.

Deltog i en utställning i Colcester, CT vilket närmast kan jämföras med Tändkulans utställningar här. Träffade samlare från USA o hade otroligt trevligt!
På en skylt stod det "Welcome Magnus Mattisson and famely".

Var uppe på Mount Washington, NH. Detta var nog en av höjdarna.
Cog Rail heter det!
Åkte ånglok i 45 graders lutning i en timme o tjugo minuter.
Drivningen var med kugghjul på skena i mitteln an rälsen o på nervägen bromsades vagn o lok för sig, lok med luft broms i drivningen i vagn med konventionella skiv bromsar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32573 Låter trevligt vad det nåt du förundrades över. Hur lång tid tog resan till USA? :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32574 Tog 3 timmar till Island o 6 till till Boston.

Jag förundrades över mycket.
Det första var alla luft ledningar! Inga kablar är nergrävda förutom i storstäder.

Tempo var nåt annat jag funderade över, de njuter mer av livet o värderar sin tid högt.

Att de äter oftare ute än inne slog mig rätt snabbt, endast barnfamiler åt kvällsmat hemma o många åt ute morgon o kväll på helg som vardag.
En Hamburgare med pommes o dricka kostade runt 5$.
Lite finare runt 10$ o de dyraste maten på den dyraste resturangen som gick o hitta var max 55.
Oftast fick man väldigt mycket mat. O utan o fråga kom det med resten i en låda ...
Det var runt halva priset mot här tycker jag nog...

De gnäller över bensin pris som är hälften mot vårt..

En annan grej var att det var ingen moms i New Hampshire!
Maine hade 6%, i Toronto var det 8% (tror jag) o i Connetticut var det 7%.
Med Fack, pension o sjukförsäkring låg de till o med lite över oss i inkomst skatt, 35-38%.

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34393 Jag har åxå varit i USA några ggr, jag slås av att de har nya fina bilar och
verkar må fint.
De bor bra åxå med snygga hus och gott om plats.
Infrastrukturen är i gott skick, de har vägar, inte kostigar.

Det läser man inte i Svensk media så ofta, här ska man ju låtsas att Sverige
är världsbäst.

Användarvisningsbild
totte  
#34401 Kan hålla med dig Slurfi, att medias bild ofta är rätt skev, det är ju inte så att det är flertalet som är fattiga och har det uselt, de flesta amerikaner är väl som folk är mest i västerlandet och har det hyfsat. Det vi ser i s.k. socialreportage är ju ofta från storstädernas baksidor och där kan man ju verkligen prata om att det finns problem.

Man ska inte glömma att USA är ett väldigt stort land med otroligt stora skillnader, jag tror att skillnaderna mellan olika regioner ofta är större än mellan länderna i Europa. Och visst är det så, har man haft hyfsad framgång i livet så har man det oftast väldigt bra där. En stor skillnad mellan oss och folk där är väl också det att vi är så hårt uppfostrade här att vi aldrig skall förhäva oss. Tänk på typiska svenska fraser som "Äsch, det är väl ingenting" och allt annat som vi säger för att "inte verka för bra".

Amerikanarna är mer utåtriktade på det sättet att de inte skäms för att visa att det går bra och att de har lyckats, och det avspeglar sig förstås också på hur man bygger upp sin image med hus, bilar och allt annat. Och sen är det inte fult att vara sin egen heller, här hemma är ju varje företagare betraktad i första hand som potentiell skattesmitare och lurendrejare om man hårddrar det.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34405 Vägarna i New Hampshire, Vermont, Maine, Norra New York, Connetticut, lämnade mycket att önska. Visst var de stora vägarna OK, men de är de ju här med.. De mindre var sämre än här överlag.

Bäst var nog Massachusets o Rhode Island av de stater jag var i.

Canada var jag i med, Ontario och Qubec o de var rätt skapliga över lag.

Vi åkte rätt mycket bil... GMC Yucon.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34448
totte skrev:Kan hålla med dig Slurfi, att medias bild ofta är rätt skev, det är ju inte så att det är flertalet som är fattiga och har det uselt, de flesta amerikaner är väl som folk är mest i västerlandet och har det hyfsat. Det vi ser i s.k. socialreportage är ju ofta från storstädernas baksidor och där kan man ju verkligen prata om att det finns problem.

Man ska inte glömma att USA är ett väldigt stort land med otroligt stora skillnader, jag tror att skillnaderna mellan olika regioner ofta är större än mellan länderna i Europa.


Inte bara mellan regioner, man behöver inte gå alltför många kvarter nordost om Vita Huset förrän man börjar undra vad det är för ställe man hamnat på.

Avatar Fallback
Lantisen  
#34452 Kul med resor, själv drar jag till Filippinerna, Cebu för att vara exakt i Oktober, ska bli skönt

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34463 :shock: Har de sågsammlare där?

Äh, skojar bara...

Alltid kul o resa, innom o utom Svea's gränser.

Ska vara fint på Fillepinerna, ser trevligt ut på bilder från de som varit där.
:wink:

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34469 Saker o ting rostar friskt där. Hade nyligen en Buick -55a importerad därifrån o den var rostig precis överallt. Den var dock redan svetsad därnere o allt var gjort i galvad plåt o gassvetsat. Säkert 5-6 kvadrat ny plåt. Stackars jäkel som gjort det, inge bra alls för lungorna.

Magnus M

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34527
th skrev:
totte skrev:Kan hålla med dig Slurfi, att medias bild ofta är rätt skev, det är ju inte så att det är flertalet som är fattiga och har det uselt, de flesta amerikaner är väl som folk är mest i västerlandet och har det hyfsat. Det vi ser i s.k. socialreportage är ju ofta från storstädernas baksidor och där kan man ju verkligen prata om att det finns problem.

Man ska inte glömma att USA är ett väldigt stort land med otroligt stora skillnader, jag tror att skillnaderna mellan olika regioner ofta är större än mellan länderna i Europa.


Inte bara mellan regioner, man behöver inte gå alltför många kvarter nordost om Vita Huset förrän man börjar undra vad det är för ställe man hamnat på.

Vita Huset är ju i Washington DC, en av de fattigaste och socialt nedgångna städerna i USA.
Det jag störs mkt på är ju som sagt svensk medias snedvinkling och dissning
av USA, trots att de är rikare än vi så ska det alltid dras fram nåt tokexempel
så vi tror att vi har det bättre än hur det verkligen är.
Jag har inte än mött nån som rest lite i USA som inte är impad av landet och folket.
Men jag möter varje dag folk som minsann vet hur illa det är, men som själva
inte har nån som helst erfarenhet av USA.
Därför är jag sur på svensk media, sen kan ju tilläggas att jag är politiskt intresserad
och då retar jag mig än mer på folk som dömer på felaktiga grunder.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34545 att döma amrikanare är ju inte svårt om man kolla lite på Jerry springer, cops och ett gäng andra program på tv från landet i väst.. sen hjälper ju gärna svensk media till..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).