Traktorer och processorer

Dum fråga kanske... regga amatörbygge

2 inlägg 3074 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dum fråga kanske... regga amatörbygge

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32546 ja sitter å läser en gammal traktor power tidning där nån har byggt en egen traktor (stordragare) av diverse delar från bla nån terrängbil från försvaret... sen har man ju sett en massa andra maskiner som byggts...
ja bara kom att fundera på om det går att amatör bygga en traktor å få den reggad precis som det gör med bilar? ja menar inte om reggning från typ lastbil till traktor utan ett helt nytt bygge som dom här killarna gjort...
å i så fall kan man bygga en 50km/h traktor å få den godkännd? exempelvis?
eller är det så att killarna trailar sina byggen ut på åkrarna?

nån som vet?... har inga direkta planer på att göra ngt sådant men blev lite nyfiken...



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32553 Det är nog inte det lättaste. 50km är nog till å glömma.
Då det gäller tyngre fordon som traktorer motorredskap, tung terrängvagn så är det troligen SMP som har hand om det. SMP = Svensk MaskinProvning.

Bilar som klassas som Ombyggt fordon och amatörbyggt fordon byggbesiktas och slutbesiktas av SFRO, Sveriges Fordons byggares riksorganisation.
Men då är det viss skillnad på en traktor och en bil.
En bil som du bygger själv helt å hållet ska besiktas i ett tidigt stadie, ram, svetsning, material, montering av komponenter mm.
Sen när bilen är färdig byggd så ska dom slutbesikta den, kolla decibel, å en massa olika grejjer som dom inspekterar. sen när SFRO godkänt slutbesiktningen så får du åka till SBP Svensk Bil Provning och regbesikta in fordonet.

Sen när det gäller tyngre fordon.
Har själv haft kontakt med SMP om fordons byggnationer.
Diskusionen jag hade med en av deras männ var ombyggad av en lastbil till en Tung Terrängvagn och då reggad som 50km fordon.
Det var inte alls så lätt. Det ställs väldigt stora krav på fordon. Hytten tex ska slagtestat vilket kan kosta upp åt 75000:-
Bromsar hade stora krav. Maskinen skulle även ha nödstyrning vid motorstop.
Så det var bara å lägga ner.

Det en del har gjort då dom byggt egna fordon är väl å regga dom som motorredskap, Kraven på ett motorredskap har jag inte kunnskap om.

Var väl en Stor gul bigfoot pick up i Traktor Power tidningen och om jag minns rätt så var den reggad som motorredskap.

annars om jag får gissa så är dom flesta ombyggda eller egen händigt byggda fordon inte inregade helt enkelt å körs troligen olagligt.

Finns info på SMP och på SFRO

http://sfro.com/index.html

http://www.smp.nu/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).