Trädfällning (arborist)

Hjelp: Vindfall

24 inlägg 16502 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#467520 Har et oppdrag hvor jeg skal rydde en skogstomt. Der står bl.a. dette treet.
Hvordan ville fått dette trygt ned i bakken? Jeg har ikke tilgang på traktor eller tilsvarende, men har en jekketalje som tar 1,5 tonn om den kan brukes til noe her.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Vaggesten  
#467525 Sikreste her er større utstyr enn jekketalje. Her hadde jeg brukt kran for å løfte av treet , ser så råttent ut at det burde gå. Vær forsiktig mvh Henning

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#467529 Har ingen kran i verktøyskuffen, dessverre...
Jeg er usikker på hvor mye hold det er i bruddstedet, men kanskje det kunne gått å festet et tau i stammen over bruddet og brukt jekketalja til å dra treet av, sidelengs? Bare jeg får bruddstedet ned i bakken, skal jeg greit klare å få resten ned.
Trærne som dette vindfallet hviler på, skal også ned men jeg tør ikke gjøre noe på dette området før denne gamle grana er helt nede.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Ferguson system  
#467535 Du har litt å bryne deg på der. Jeg ville også ha ventet med det andre til grana var borte. Jeg ville ha festet et tau eller en stropp rett over bruddstedet, for så å jekke/vinsje den sidevegs bort fra plankehaugen. Når du får lagt litt spenn på den, så kan du stå på avstand å skjære med stangsag bak på bruddstedet.

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

ÅsaNisse  
#467589 Det beror lite på hur bråttom det är att röja upp.
Jag skulle väntat på en liten höststorm så lägger det sig nog på marken alldeles själv. Det är ju redan dags för vestlandet norr Bergen i morgon så det kanske snart kommer en i Oslofjorden också.
Om det ska ske snabbt vill jag nog föreslå en kedjesåg på stång så man kan stå på säkert avstånd, och såga i bakkant på brottet. Det behövs nog inte så mycket förrän den går ned.

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

GMW10  
#467600 Kastsåg! Du sågar av den på 3 minuter och dessutom på tryggt avstånd [emoji1360]

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

JensSkoog  
#467608 Kom hit og lån teleskopsaga mi, HT130, @Tretoppen :grin:

Da får du den ned trygt, men ellers trur jeg det skulle gå greit om du legger drag med jekketalja 90 grader nær bruddet. Får man først bevegelse i skiten, så kommer det, og da kan det komme fort!

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#467638 Takk for tips alle!
Kastsagen har jeg vurdert, men kommet til det at jeg trenger den så sjelden at jeg ikke har kjøpt den enda. Men her hadde den vært perfekt!

Jeg tror jeg ender med å bruke jekketalja 90 grader på, samt stangsag (@JensSkoog: Takk for tilbudet, men jeg har jo selvfølgelig min egen; Husqvarna på batteri :-)
Blir et par uker før jeg tar dette, men skal sette opp kameraet så dere kanskje får noe å le av =)) \M/

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Tretoppen  
#467644 Et annet spørsmål:
Tomta jeg skal rydde er ca 1,5 mål og det står 25-30 trær (furu og gran) i tilsvarende størrelser dere ser i bakgrunnen på bildene. Resten av trærne er av varierende størrelse.
Eier skal ikke bruke tømmeret til noe som helst. Kan det være noen som er interessert i å hente dette, og kan man få noen kroner for det? Eller blir volumet rett og slett for lite?
Adkomst er svært enkel med vei på to sier av tomta, men tømmeret må hentes ut til denne veien, maks 30 meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

Ferguson system  
#467664 Jeg tror du får mer ut av det hvis du lager planker eller plater av de største dimensjonene og ved av resten. Kanskje det er ei lokal sag eller en vedprodusent som er interessert, hvis du ikke vil bruke det til noe selv.

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

MartinH  
#468759 Tycker du tar betalt för att frakta bort det om inte de själva vill göra det. Får du sedan något för det se det som en bonus. Det kostar att anlita kvalificerat folk, särskilt här där det är riskfyllt också.

Kan kanske gå att fästa en vajer eller spännband för att dra stubben åt sidan. Möjligen såga ett skär med motorsåg före.

Lycka till om du inte redan fått ned den!

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

MartinH  
#468760 Att få bort riset kräver en del också. Att du har någonstans att göra av det, det blir säkert en ganska stor mängd det också.

Det blir en del att flisa om du tänkt göra det :grin:.

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468761 Har tatt ned noken sånne trer, men ikkje mange. Ein enkel metode er skjer i frå oppsida av stamme til du merka at da begynna å knipa på sverdet, deretter skjere du på nedsida , eventuelt berre fra nedsida. Det som er viktig er at sagskåret er loddrett. dvs at når treet ligg på skrå så blir da ett temmelig skråkutt på treet, vis du forstår meg. Pleie å deisa i bakken då, ta da litt ovanfor der da er knekt helst så langt vekk fra råta i treet. fordel med litt lendgda på sverdet, eventuelt saga fra begge sider. Vill sei da er ein temmelig sikker metode for ein normalt rørlig person.

Avatar Fallback

Re: Hjelp: Vindfall

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468764 Men ver obs for kjeme fort som regel når du kappe, har litt bedre tid dersom du berre kappa fra undersida.

Användarvisningsbild

Re: Hjelp: Vindfall

machonisti  
#468798 Jag förstår inte allt i övriga inlägg.

Jag skulle sätta fällskär till bästa tänkbara sida. Sedan såga in en bit för att kila.
Fundera och kanske såga lite till, kanske.
Kila lite till. Lägg in ett järnspett sätta på ett rör för att komma på säkert avstånd och BRYTA!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).