Inomgårdsmaskiner

Stiga garden 600 -90 tal, startproblem.

2 inlägg 9599 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stiga garden 600 -90 tal, startproblem.

Robert9007  
#463381 Hej! vet att denna tråd inte hamnar helt rätt nu då detta gäller en gräsklippare.

Men gör ett försök. Hursomhelst så har jag en stiga garden 600 åkgräsklipparen från tidigt -90 tal.

Jag köpte den av en granne för några veckor sedan. Då hade den stått i ca 10 år, men startade nästa direkt, men gick lite ojämt. Klipparen var i princip orörd motormässigt.

Nu har jag klippt ett par gånger med den och det har fungerat fint. Tills jag körde en dag och den fick mindre och midre ork för att tillslut dö.

Sen har den inte viljat starta igen. Fick igång den lite snabbt en gång och den gick fint, men dog efter bara 30 sek utan anledning.

Nu har jag ju varit och pillat på soppa skruv, och luftskruv, men har även justerat dessa till grundinställningarna, men utan framgång. Gasaren var nyligen rengjord av mig innan detta hände, så tror inte det är skit i den. har även provat med och utan luftburk. Startar inte på startgas, men har bra gnista. har provat olika stift. Men känner att den ändå tänder till då jag drar.

Stiftet har sett lite olika ut, men mest är det blött, men har även varit svart och sotigt, och lite oljigt.

Motorn i fråga är en 6hp Techumse.

Så probelemt är att jag får verkligen inte igång den igen. Den lovar lite smått utan chocke, med chocke är den stendöd, tidigare var det tvärtom.

Troligtvis är det soppa/luft inställningar, men tycker mig har provat allt.

Oerhört tacksam om någon har något tips på vad jag kan prova!

Mvh
Robert



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Stiga garden 600 -90 tal, startproblem.

totte  
#463451 Jag har inte jobbat nåt med Tecumseh så jag kan den inte i detalj alls.

Börja med att byta tändstift om du inte gjort det.

Kolla sen om svänghjulet sitter fast ordentligt. Har det vridit sig på axeln så kan du ha jättefin gnista men inte en tändning.

Om det inte är det så kolla ventiler och ventilspel.

Förvisso kan det också vara förgasarproblem, i så fall mest misstänkt att den flödar eftersom det blir blött.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).