Motorsåg och handhållet

Tillfixning Husqvarna 343 FR Röjsåg

5 inlägg 4556 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillfixning Husqvarna 343 FR Röjsåg

PaBe  
#462746 Håller på med ett litet projekt.

Åtgärdade en vinkelväxel som var igenkläggad och gick glatt ut och körde vidare på min lilla plätt, då den nöp och kolv och cylinder gick åt helvete.

Räcker det att putsa och slipa upp cylindern och montera en ny kolv eller borde man byta båda?
Några tips på var man kan få tag på vettiga delar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tillfixning Husqvarna 343 FR Röjsåg

totte  
#462845
PaBe skrev:Räcker det att putsa och slipa upp cylindern och montera en ny kolv eller borde man byta båda?


Går inte att svara på utan att se grejorna. Om du plockar av cylindern och tar tydliga bilder så kan nån kanske svara på det.

Användarvisningsbild

Re: Tillfixning Husqvarna 343 FR Röjsåg

PaBe  
#462907 Tack för svaret.
Efter att ha rengjort lite så såg jag tre riktigt ordentliga repor, så den får nog gå till skroten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillfixning Husqvarna 343 FR Röjsåg

johan eriksson  
#462934 Var finns du och sågen? Kan ev vara spekulant på ett sådant objekt om priset är rätt.

Användarvisningsbild

Re: Tillfixning Husqvarna 343 FR Röjsåg

MartinH  
#463071 Det kan gå att slipa bort aluminiumresterna som finns i loppet, har skrivit om detta i två trådar, nicasilet är tåligt så det är oftast endast aluminium från kolven som smält och lagt sig i loppet. Ny kolv behövs alltså.

Se dessa trådar: Utbränd Jonsered 520 I denna är två bilder på den cylinder jag renoverade.
Här min kommentar: Husqvarna 238

Det finns Youtube-klipp på hur man ska göra för att slipa bort aluminiumet, fina slippapper behövs.
Har själv tillverkat ett verktyg av en rundstav och gjort spår i för att kunna köra slippapper med borrmaskin eller annat.

Med vänliga Hälsningar!
MartinH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).