Motorsåg och handhållet

Jonsered 525 aldrig startad

20 inlägg 9506 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 525 aldrig startad

Jonasnilsson  
#461357 Har en jonsered 525a som är köpt i okt 1984 och har sedan blivit undanställd och bortglömd på vindan. Men hittade den för nån vecka sedan. Sågen var aldrig startad eller tankad. Så ja hällde i en skvätt och den startade till på 2 draget!! Men den gick aldrig att få att gå 100 så ja plockade isär och såg att insugsgummit var trasigt. Så är det någon som vet var man kan få tag i ett helt gummi? Har letat runt efter delar men hittar inga tyvärr. Eller är det nån som vill köpa sågen som den står?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

kalhuggo  
#461361 Testa med Skogsverktyg.se, han brukar kunna gräva fram det mesta :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Jonasnilsson  
#461374 Han meddelade just att han tyvärr inte kunde få tag i insugsgummit. Nån annan stans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461421 Man måste ju fråga...
Har du lådan? Vad vill du ha för den?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Jonasnilsson  
#461518 Den var ju i lådan men den kastade jag ju tyvärr då jag hade tänkt börja använda sågen. Kvittot som låg i lådan kan ev finnas kvar dock. Jag kan leta det lite senare. Jag har ingen aning vad den kan vara värd? 2000:-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 525 aldrig startad

jannee  
#461528 Lite av att köpa grisen i säcken. Nu går den bevisligen inte bra och när nästa problem kommer - var finna reservdelar.
Fick själv skrota en 435 för något (några) år sedan eftersom det inte gick att få fram rätt reservdel.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Jonasnilsson  
#461529 De är ju ifall man har en likadan. Då kan man ju ha den som reservdelssåg och bara stoppa på insugsgummit på denna så har du ju en ny såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

kalhuggo  
#461547 Det verkar vara walbro k 20 förgasare, tror det finns på ebay, kompletta satser för förgasarrenovering :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

johan eriksson  
#461553 Ja, membran och packningar är inga problem, men nu var det insuget mellan förgasare och cylinder om jag förstod det rätt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

kalhuggo  
#461555 Trodde det var med, såg så ut.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

totte  
#461572 Gummistosen för insuget är ett problem på de här sågarna. Har sågen stått oanvänd länge är det ofta torksprickor, och att hitta som reservdel är inte enkelt, det handlar ju tyvärr om grejor med kanske 30 år på nacken. Annars är hela den här serien av Jonseredare från 80-talet bland de mest vikteffektiva sågar som gjorts.

Om det är enstaka sprickor i insugsgummit så kan det kanske gå att laga ihop det med Liquisole: http://www.clasohlson.com/se/Liquisole- ... okie=false

Avatar Fallback

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Elfving  
#461601 Vet inte hur gummistosen ser ut, men går det inte att finna slang eller liknande i lämplig diameter och montera ett alternativ?
Tottes förslag eller kanske klassikern Kövulfix kanske kan hjälpa dig laga befintlig?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Jonasnilsson  
#461612 Liquisol lät som ett bra alternativ som eventuellt kan fungera faktist! Tack för tipsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 525 aldrig startad

valtra a 72  
#461627 Får du på en krympslang? Det brukar funka.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 525 aldrig startad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461629 Jag brukar använda gummilim från biltema.
Funkar kanon på nästan all gummi och blir starkt och flexibelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).