Motorsåg och handhållet

Bio sågkedjeolja- igen

6 inlägg 5836 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bio sågkedjeolja- igen

Stefan_B  
#457508 Det har nog skrivits en hel del om sågkedjeolja här, men jag tänkte höra om nån gjort samma observation som jag. Att biooljan, veg-oljan, kan klibba ihop till en svårtvättad massa vet vi, det hade jag problem med tidigare när jag hade sågar i ett kallt uthus på vintern. Men sen några år har jag sångarna inne i värmen och då har oljan inte klibbat ihop trots att nån såg kan ha legat orörd närmare ett år. Min teori är att stelningsprocessen i veg-oljan går fortare i minusgrader. Är det nån som har samma upplevelse?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bio sågkedjeolja- igen

Markus  
#457871 Har kört med Husqvarnas vegolja i 10år och har än inte upplevt några problem varken med smörjning eller stelning av oljsn. Preem hade en bioolja för ca 15 år sen som var ett h-vete om sågen hade ståt ett tag.

Mvh Markus

Användarvisningsbild

Re: Bio sågkedjeolja- igen

totte  
#457932
Stefan_B skrev:Det har nog skrivits en hel del om sågkedjeolja här, men jag tänkte höra om nån gjort samma observation som jag. Att biooljan, veg-oljan, kan klibba ihop till en svårtvättad massa vet vi, det hade jag problem med tidigare när jag hade sågar i ett kallt uthus på vintern. Men sen några år har jag sångarna inne i värmen och då har oljan inte klibbat ihop trots att nån såg kan ha legat orörd närmare ett år. Min teori är att stelningsprocessen i veg-oljan går fortare i minusgrader. Är det nån som har samma upplevelse?


Är det samma olja? Det finns många sorter med olika egenskaper, vissa torkar ihop andra gör det inte.

Användarvisningsbild

Re: Bio sågkedjeolja- igen

Stefan_B  
#457950
totte skrev:
Stefan_B skrev:Det har nog skrivits en hel del om sågkedjeolja här, men jag tänkte höra om nån gjort samma observation som jag. Att biooljan, veg-oljan, kan klibba ihop till en svårtvättad massa vet vi, det hade jag problem med tidigare när jag hade sågar i ett kallt uthus på vintern. Men sen några år har jag sångarna inne i värmen och då har oljan inte klibbat ihop trots att nån såg kan ha legat orörd närmare ett år. Min teori är att stelningsprocessen i veg-oljan går fortare i minusgrader. Är det nån som har samma upplevelse?


Är det samma olja? Det finns många sorter med olika egenskaper, vissa torkar ihop andra gör det inte.


Ja, det är samma olja, Agrol bio såg. När jag först upptäckte detta var det till och med från samma dunk. Men det finns förstås bättre och sämre vegoljor. För oss säsongssågare blir det dock problem när oljan stelnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bio sågkedjeolja- igen

totte  
#457997 Ja, då ligger det tydligen något i din observation att temperaturen har påverkan.

Många kör med ren rapsolja nu, billigt, miljövänligt och vad som hittills sagts här på Sfo är att den inte torkar in. Kan inte vittna om det, har själv gått över till raps, bara för några veckor sen bara.

Avatar Fallback

Re: Bio sågkedjeolja- igen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458089 "One of us, one of us, ..."

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar