Traktorer och processorer

Reperation eller begagnad traktor

5 inlägg 2851 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reperation eller begagnad traktor

Drillingson  
#452656 Vi har en gammal Valmet från ca.1976 (Gul/Brun)
Fråga inte om modell!

Den har funkat tillfredställande! Bromsarna funkar inte bra längre . Tar lite i botten på ena sidan och med handbromsen.
Kopplingen har också börjat krångla . Racklade igång den i höstas men det är inte roligt att man efter det att den stått en längre period får racklas igång igen. (det tar säkert minst en halv-1 timme innan det släpper.
Har haft en Bilpulare och tittat på den men han vill inte ge sig på att skruva isär bromsar o.dy.
Måste nog vara någon traktormekaniker med resurser.Tror dock att det kostar ganska mycket ?
Alt. är ju att köpa en begagnad i skapligt skick. Använder inte traktorn mer än till att köra hem ved och lite skogshuggning.För skogskärrans skull kanske en 4hjulsdriven. Runt 50-80000 inkl.M. Förslag?
m.v.h. Drillingson



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Reperation eller begagnad traktor

tallen100  
#452663 Nu vet inte jag riktigt hur det ser ut men, det bör gå att justera både bromsar och koppling.

Kopplingsbyte då måste traktorn delas på mitten, är väl en del jobb men inget jättemärkvärdigt för en normalhändig person. Mest grovskruvning och sen går det väl kanske att få hjälp av någon med själva lamellbytet centrering och justering, och sånt som behöver fixas när den ändå är isär, tätningar packbox o.s.v om man inte riktigt vet, samt att skjuta ihop den igen.

Användarvisningsbild

Re: Reperation eller begagnad traktor

Drillingson  
#452665 Jo det är kanske inte så märkvärdigt om man är händig i att meca!
Själv är jag av den sorten som aldrig intresserat mej för motorer o.dy.
Starta och köra endera hållet är min paroll.( Det är väl därför de här problemen uppstått också kan jag tro!)
Nu är jag från gränsen mellan Halland och Småland men vet inte om någon Traktorreparatör i trakterna.
Frakta traktorn dit i så fall är ju också ett problem.

Drillingson

   TS
Avatar Fallback

Re: Reperation eller begagnad traktor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452668
Drillingson skrev:Jo det är kanske inte så märkvärdigt om man är händig i att meca!
Själv är jag av den sorten som aldrig intresserat mej för motorer o.dy.
Starta och köra endera hållet är min paroll.( Det är väl därför de här problemen uppstått också kan jag tro!)
Nu är jag från gränsen mellan Halland och Småland men vet inte om någon Traktorreparatör i trakterna.
Frakta traktorn dit i så fall är ju också ett problem.

Drillingson

Finns: Christers Bil & Traktorservice i Broaryd vet ej om det är när dig?
0371-410 30
Be om kostnadsförslag. Transport fixar de säkert om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Reperation eller begagnad traktor

Drillingson  
#453810 Christer känner jag väl.
Han har lagt ner verksamheten på grund av hälsa och ålder!

Drillingson

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).