Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

1672 inlägg 259914 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#681508 Har du nån extrautrustning som använder parkeringen som strömkälla, mycket ofta beror elfelen på extra grejer som skruvas på under åren.

Kesla 60-årsjubileum, röd skogsvagn med svarta däck
Användarvisningsbild

Bert1  
#681610 Ja sånt är inte ovanligt men inte i detta fallet

Användarvisningsbild

JohannesG  
Fredi skrev:Här är följande version, mät vid märkt plugg.Edit: fel plugg märkt
1605295297_img_20201113_212108.jpg

Gott om plats var det ont om där. Får skaffa en 90° böj om jag ska kunna mäta på den.
Är det troligt att det kan vara för lågt tryck till diffspärren?
Slitage av lamellerna låter otroligt tänker jag?? Vid normal körning slirar det ju aldrig.

Användarvisningsbild

Fredi  
#682572 Kan vara trångt jo, det är samma plugg från vilken slangen går till framaxeln om den har hi-lock diff fram. Konstigt nog om lamellerna skulle vara slitna? Kan vara lågt tryck om ventilen läcker invändigt eller förbindelsen mellan ventil och diff inne i växellådan. Har du kollat vad lågtrycket är till ventilblocket när du kopplar in spärren. Det skall hållas precis vid samma tryck, eventuellt en liten svacka precis när du kopplar in spärren?

Användarvisningsbild

JohannesG  
#682637 Lågtrycket till ventilblocket höll sig stabilt på 18bar när jag mätte som du sa. Vad jag kunnat utläsa skall min modell ha 18-19bar, så skulle då eventuellt kunna vara 1bar högre. Men detta är ju systemtrycket, är ju inte omöjligt att trycket av någon anledning är lägre till diffen, hur troligt det är vet jag dock inte.
Men äldre skulle ha något högre tryck, 21-23bar. Hur kommer detta sig? Andra lamellpaket?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682639 Hade du de trycket med diffen inkopplad med?
Märker du nån skillnad när du har diffen inkopplad vid körning, typ svängradien blir större?

Användarvisningsbild

JohannesG  
gnisten83 skrev:Hade du de trycket med diffen inkopplad med?
Märker du nån skillnad när du har diffen inkopplad vid körning, typ svängradien blir större?

Ja precis. Samma tryck med spärren inkopplad.
Ja, man känner tydligt att spärren läggs i och ur. Svänger något sämre med diffen i och obelastad traktor, med plogen går den nästan rakt fram. Och den gör ett tydligt ryck tillbaka till rätt kurs när man lägger ur diffspärren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).