År 2030 ska all bensin och diesel innehålla ca 50 procent biodrivmedel. Det är det långsiktiga målet i regeringens förslag om grönare drivmedel idag.
HVO-diesel nämns öht inte i artikeln. Kan man bara gissa att det kommer blir betydligt vanligare med alger i tanken framöver? Borde det inte vara enklare att blanda i HVO i den vanliga dieseln? Samt någon som har koll på hur stor del som HVO kan stå för?
Regeringen vill också ha hållbarhetskriterier för hur man ska undvika råvaror som kan orsaka miljöskador, som till exempel palmolja, odlad på skogsmark som skövlats.
Hoppades först att de även menade hållbarheten på drivmedlet, men det verkar lysa med sin frånvaro. Kanske skulle man kunna blanda in MSB, då det är samhällsviktigt att drivmedlen har en vettig hållbarighet?
Rapsoljan borde användas till motorsågar (sågkedjesmörjning), så spar vi all den andra sågkedjeoljan, som kan användas till annat.
Saknar en drivmedelskategori, så jag valde denna, men det kanske blev tokigt?