Öppna kategorin

Olycksrisktråden

21 inlägg 4880 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olycksrisktråden

halvproffs  
#436945 Som sagt eller skrivit. Tänkte att vi skulle skriva här om incidenter vi har varit med om. Tänkte att det kan hindra olyckor för andra om dom läser det här. Det här hände mig häromdan när jag skulle vincha in en stock som jag inte nådde med kran. Brukar ha sändaren i bröstfickan när jag ska vincha men denna gång i byxfickan fram.
Drog ut vajern och la den runt stammen och precis när jag lutade mig fram och ska koppla ihop så börjar vinchen dra in. Den går ju rätt snabbt men jag hann få undan händerna utan att skadas men nära var det. Så ha aldrig sändaren i byxfickan! och gå aldrig nära stocken för den kan fara åt vilket håll som helst.
Ska nu kolla efter en bra sax eller dylikt istället. Ganska sällan jag vinchar så helst enkelt och smart. Förslag?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

svampbob  
#436950
halvproffs skrev:Som sagt eller skrivit. Tänkte att vi skulle skriva här om incidenter vi har varit med om. Tänkte att det kan hindra olyckor för andra om dom läser det här. Det här hände mig häromdan när jag skulle vincha in en stock som jag inte nådde med kran. Brukar ha sändaren i bröstfickan när jag ska vincha men denna gång i byxfickan fram.
Drog ut vajern och la den runt stammen och precis när jag lutade mig fram och ska koppla ihop så börjar vinchen dra in. Den går ju rätt snabbt men jag hann få undan händerna utan att skadas men nära var det. Så ha aldrig sändaren i byxfickan! och gå aldrig nära stocken för den kan fara åt vilket håll som helst.
Ska nu kolla efter en bra sax eller dylikt istället. Ganska sällan jag vinchar så helst enkelt och smart. Förslag?


Jag har vinschfjärren i ett band runt halsen och innanför jackan. Jag tog bort nödutlösningen på bandet för att inte riskera att tappa fjärren. Det funkar väldigt bra. Att gå bredvid stocken när man vinschar är ett riskmoment lätt att bli klämd mellan ett hinder och stocken. Jag brukar försöka gå efter stocken.

En olycksrisk jag ser och som har drabbat mig ett par gånger är grova torra kvistar eller toppar som går av under fällningen. Det har smällt i hjälmen några gånger

Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

Tosca  
#436964 Torbjörn har ju en bild på lämplig sax i sitt reportage från Skogma.
https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view

Läs även hela reportaget här:
Lilla julafton - besök i Skogmas lager

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

Vardon  
#436967 Jag har fjärren i snöre om halsen och innanför jackan när jag sågar, winschar en hel del när jag lastar.


Jag har vikit en plåt till hölster som jag svetsat fast i grinden. Når den från båda sidor och kan sen bara stoppa ner saxen efter användning. Än så länge har den legat kvar även när jag lagt vagnen men brukar ha som vana att kolla den. Funderar att komplettera med en kapellstropp vid transporter. På andra sidan har jag ett rör med spett i. Tänkte dock investera i ett alu-spett.

Något jag råkade ut för nu senast var att granen jag tog var riktigt röten, så den gick av i fällskäret för mig. Några lärdomar är väl att spara mer fällskär. Samt att man känner på motståndet och ser på spånet, men men hur gör ni när när det redan gått av? Jag drog mig bakom närmsta större träd. Då jag inte kände för att räkna ut hur den skulle falla och man kan få spring ganska långt om man gör fel.

Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

isteskog  
#436972 En sak som hänt mig en par ggr är att man har stått kvar när man fällt ett träd och det slår upp när det går i backen. Två gånger har hjälmen flugit av när stammen slagit i visiret :shock: Händelserna har utspelat sig vid klenare träd som fällts, verkar som att jag nonchalerade faran bara för att det var klena träd ...... :???:

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

Erre  
#436974
isteskog skrev:Händelserna har utspelat sig vid klenare träd som fällts, verkar som att jag nonchalerade faran bara för att det var klena träd ...... :???:

Känns som att man slarvar mest med klena träd.
Även om det inte blir så mycket kraft i klena så är dom snabbare på att slå upp eller skväcka till i sida.
Så man ska vara noggrann även med klena träd.

Talar av egen erfarenhet. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

Vardon  
#436981
isteskog skrev:En sak som hänt mig en par ggr är att man har stått kvar när man fällt ett träd och det slår upp när det går i backen. Två gånger har hjälmen flugit av när stammen slagit i visiret :shock: Händelserna har utspelat sig vid klenare träd som fällts, verkar som att jag nonchalerade faran bara för att det var klena träd ...... :???:


Att underskatta riskerna brukar vara det farligaste...

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

ananders  
#436989 När man rotkapar vindfällen ska man alltid hoppa över sista trädet för dagen. Det är lätt till att man bara ska kapa sista trädet och sedan sluta men man är inte uppmärksam på spänningar. Gör man det på höst och vinter så är det ju också nästan mörkt när man ger upp för dagen så det är svårt att se ordentligt.
Det har hänt mer än en gång att sista stammen gått åt ett helt annat håll än man räknat med. Och varje gång har jag tackat min skyddsängen ordentligt för att den trots att jag ställt mig på fel sida ändå stått så pass rätt att stammen inte har skadat mig så pass att jag behövt uppsöka vård.

Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

Blivande snickare  
#437008
ananders skrev:När man rotkapar vindfällen ska man alltid hoppa över sista trädet för dagen. Det är lätt till att man bara ska kapa sista trädet och sedan sluta men man är inte uppmärksam på spänningar. Gör man det på höst och vinter så är det ju också nästan mörkt när man ger upp för dagen så det är svårt att se ordentligt.
Det har hänt mer än en gång att sista stammen gått åt ett helt annat håll än man räknat med. Och varje gång har jag tackat min skyddsängen ordentligt för att den trots att jag ställt mig på fel sida ändå stått så pass rätt att stammen inte har skadat mig så pass att jag behövt uppsöka vård.

Kloka ord. Skriver under på allt.

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

Göt  
#437046 Ha respekt för halka

För ganska precis två år sedan var det väldigt halt, hemma på gården. Jag hade sandat. Jag höll på och skulle fixa en punka på ett traktordäck och skulle lyfta traktorn och behövde en träklabb till så jag gick lite utanför där jag sandat. Halkade kull och kunde inte ta mig någonstans, hade inte mobilen i fickan. Där låg jag och ropade men det var ingen som hörde, som tur var kom det en grannfamilj som var ute och gick som hörde mej efter ett par timmar. Så de ringde efter en ambulans. Hade brutit lårbenet så det blev operation dagen efter en veckas sjukhusvistelse sedan fick jag gå med rullator och kryckor i ett halvår.

Så ha halkskydd på skorna (jag har halkskyddskor och har nu dubbade huggarstövlar)

Ha mobilen i fickan när ni är ute.

Det positiva jag passade på att sluta röka
Senast redigerad av Göt fre 10 feb 2017, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

Tosca  
#437067 Hm, ja man ska väl inte gradera olyckorna, men jag kan tycka att det är värt att bryta benet om man kan sluta röka på kuppen.
Även om rehabiliteringen blev lång på benbrottet, förlänger du förmodligen livet genom att inte röka längre.

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

Göt  
#437073 Låg på sjukhus i en vecka och kom inte ur sängen på 3 - 4 dagar så då kunde jag lika gärna fortsätta att inte röka. Till saken hör att jag har provat mej igenom hela kitet med sluta röka metoder så på det viset var det bra. Och jag blev en erfarenhet rikare.

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

JensSkoog  
#437078 Utan att bryta något erfarte jag just det Göt skriver nu idag.
Hugg några björkar och lite sälg i en dikeskant och erfarte att
under snöen, fanns det blank is. Glad för att jag hela tiden är
noga på att slå i bromsen när jag ska flytta mig, för plötsligt
låg jag där med sågen under mig. :surp:

Blindtarmen blev jag av med 55 år tilbaka, så jag behöver inget nyt hol i magen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

totte  
#437186 Det här var tydligt avsett som en seriös tråd för att hjälpa till att minska olycksriskerna. Alltså har jag tagit bort en radda inlägg som inte passade in i det syftet.

Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

isteskog  
#437194 Ursäkta mitt inlägg, Totte, men jag blir lite le på vissa inlägg ... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).