Skördare

VMM-2000 / VMU-512 Kopplingsproblem mot PC

4 inlägg 6033 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VMM-2000 / VMU-512 Kopplingsproblem mot PC

Sparre  
#436363 Hejsan, har en VMU-512 som jag försöker koppla till en dator via en seriell till USB adapter för att kunna lägga till och redigera APT filer med hjälp av Loggman programmet. Än så länge så har jag inte haft någon lycka utan verkar inte få någon kontakt med minneskassetten alls. Jag har följt den guide som finns på sidan där man skulle koppla upp pcn med hjälp av E-Kermit eller liknande men när jag körde rdir så fick jag "Too many timeouts" efter runt 5 minuter.

Försöker jag nå kassetten i loggmanprogrammet så får jag ett "Ingen kassett ansluten" meddelande och ingen chans att varken ändra port eller hastighet. Övrig funktion i programmet är som vanligt och fungerar.

Jag vet inte vad mer jag kan göra, jag har testat att ställa om USB porten till olika hastigheter / COMplatser men inget verkar fungera.

Tack på förhand



   TS
Avatar Fallback

Re: VMM-2000 / VMU-512 Kopplingsproblem mot PC

JoTh  
#440187 Förhoppningsvis har du reda fått ordning på det, men tror att du har en för ny dator.
Om det inte redan är fixat så försök att skräm liv i någon äldre dator som har fast COM-port.

Alternativet med USB ansluten COM-port skapar problem tillsammans med äldre Dos program.
Har själv använt programmet för många år sedan, och har för mig att det var det som strulade.
Minns att jag fick skaffa ett speciellt fabrikat av PCMCIA adapter som hade COM-port till den nya datorn,
för att få det att funka mot bla de äldre Valmet datorerna.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket fabrikat det var på PCMCIA adaptern.

Användarvisningsbild

Re: VMM-2000 / VMU-512 Kopplingsproblem mot PC

Sparre  
#442393 Tack för ditt svar! Nu är problemet sedan en tid tillbaka löst och det var (precis som du säger) seriell till USB adaptern som inte fungerade så bra som försäljaren påstod. En dator från 90-talet med fast COM-port var lösningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: VMM-2000 / VMU-512 Kopplingsproblem mot PC

JoTh  
#442398 Kul att höra att du fått det att fungera. :smile:

Det går bra att rycka ur en VMU och även VCU av äldre modell.
Då dessa är rack monterade, är det bara att dra ur, med hjälp av de små handtagen på sidorna.
Beroende på programvara, är det kanske bara skrivarkabeln på framsidan som först måste bort,
och ett synligt låsbleck på framsidan på tidiga modeller.
För att ta hem dem och ladda på kontoret, om du skaffar en spänningsomvandlare typ Mascot.

Det kan ju underlätta användandet av en äldre dator i dag för uppgiften.

Dock får du vara observant på polvändningen på DIN-pluggen vid extern spänningssättning,
som sitter på VMU'ns baksida.
Har bestäm för mig att plusmatningen är kopplad så ologiskt att den är på yttermanteln av kontakten,
där det annars är brukligt att jord är kopplad.
Men du kan ju mäta med en multimeter i maskinen för att vara säker.

VMU'n drar inte mycket ström så det är alldeles tillräckligt att använda en trafo på 24V DC och max 8 Watt

Har letat lite i förråden och hittat lite info som kanske kan vara till nytta för dig,
och någon annan med liknande bekymmer vid prislitebyten mm.

En fungerande modell av trafo är bla.
Mascot Type 8611
24V DC 70mA (Max 8W)
Mascot part nr: 8611 2450 00 med anslutningsadapter part no: 131119
eller likvärdigt naturligtvis.
Har köpt min via ELFA en gång i tiden, men bör ju gå att finna på Kjell & Co eller vart som helst i dagens läge.

Kul att återuppliva gamla minne, då det säkert är mer än 10 år sedan jag grejade med någon VMU senast.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).