Servicebyggnader

garagelänga

3 inlägg 2470 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

garagelänga

özach  
#435839 hej , behöver råd ! skall bygga garagelänga 4*11 meter . gjuten platta . det finns isolerade kantelement som även fungerar som gjutform men väl dyra och marken sluttar något . så jag vill bygga träform ! men hur lösa isoleringen ?lägga frigolit utanför och innanför formen ? då borde inte tjälen krypa under plattan ? ska varmbona ca 5 längdmeter ska ha lite plusgrader där om vintern ! Med vänlig hälsning özach



   TS
Avatar Fallback

Re: garagelänga

nattuggla86  
#435917 Vi gjöt en 12x25m stor platta för nått år sen där vi gjorde träform och skippade isolering. Men armerade rejält, speciellt i kantbalken. Kantbalken ca 20cm tjock, plattan 10cm.

Den trycker inte tjälen upp i första taget. Men så gjorde vi en rejäl grund, la dit enorma mängder grus som dränerar bra. Det skulle jag säga är viktigast.

Jag hade fullisolerat alltihop, din platta är inte så stor så blir inte mycket extrapengar på att isolera upp sista 6m.

Användarvisningsbild

Re: garagelänga

T Landström  
#435920 Forma, isolera ett lager i hela formen sedan ett lager till som du dra in 20cm från formen så är kantbalken klar... Isolera utanför plattan när formen är riven.

Fördelen med kantelementen är att du blir klar direkt. Du kan göra klart marken runt om och sedan avetablera grävmaskinen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).