Verkstan

MF 165 kubik brsndskadad

14 inlägg 4820 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 165 kubik brsndskadad

Ricke1  
#432977 Hej. Jag hade tänkt höra med er som sitter inne med mycke kunskap!
Jag har blivit erbjuden att köpa en MF 165 kubik som har blivit brandskadad.
Det blev något elfel i den då den tog eld. Alla vätskor är kvar utom dieseln
som brann när filtrena gick sönder sen brann framdäcken och dom i mitten också.
Är det värt att rädda den och kan motorn ha tagit skada?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Tosca  
#432994 Hur mycket färg finns kvar på motorblocket?

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Ricke1  
#433006 Det tänkte jag inte på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Göt  
#433103 beror ju lite på hur hårt bränd den är, finns ju inte mycket elektriskt men startmotor och generator måste till. Nya däck kostar kanske runt 10 000. Ny tank, Nytt batteri en 1000 lapp på biltema ny elektriska ledningar. om du får den gratis är det väl möjligt men annars så är det ett tveksamt objekt

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

tallen100  
#433124 Klarade sej bakdäcken så blir ju inte däckkostnaden så farlig, och elsystemet är ju inget avancerat.
Så får du den billigt och vill lägga ner lite tid så kan det vara ett fynd.

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Ricke1  
#433226 Bakdäcken klarade sig. Tanken är att det blir att renovera den under en längre tid. Man är ju mest orolig att motorn har tagit stryk.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Ricke1  
#433229 Här kommer en bild på vidundret.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

alias  
#433233
Ricke1 skrev:Bakdäcken klarade sig. Tanken är att det blir att renovera den under en längre tid. Man är ju mest orolig att motorn har tagit stryk.


Kollar man blocket så verkar ju inte MF 165 vara någon udda modell och MF är ju ett stort märke internationellt sett så det borde finnas gott om reservdelar.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

tallen100  
#433239 Det sitter Perkinsmotor i den så det är inte varken särskilt dyra delar eller svårt att finna.

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Power Major  
#433399 Du kan även få köpa min också.
Saknar dock halvbanden och mellandäcken då en skrothandlare snodde dem när han hämta skrot som farsan sålt. 😡 😡
Packboxen till kranpelaren måste bytas. Gick sönder i våras när jag lasta gödsel. Har den bara ström så startar den ALLTID.
:smile:

Användarvisningsbild

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Göt  
#433402 Det kan väl vara läge att köpa en till och ha den som reservdelstraktor, om det nu skulle behövas.

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Ricke1  
#433495 Just nu så ligger jag lågt. Jag ska dit senare i vår och kolla lite närmare på hur mycke skada den har tagit. Men det vore en kul maskin att ha. Vet ni hur tunga dom är?

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

Power Major  
#433501 I reg. beviset står det 2410 kg tjänstevikt
På en vanlig 165.a står det 2310 tjänstevikt. Borde vara mer än 100kg i skillnad. Skulle tro att bara vajerspelet i fronten väger 100kg, det skall drar 3ton på på enkel vajer, enligt hörsägen.
Om någon har traktorkalendern, kan de få se efter där, hittar inte min.

Avatar Fallback

Re: MF 165 kubik brsndskadad

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433530 Du får nog lägga till iaf 1ton för kran, stativ, halvbandsutrustning o vinch om de räcker.
Vet inte vad kranen väger men en 80tals FMV i samma storlek ligger iaf på 700kg med grip

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).