Skogsmiljö och Trädlära

Skogen nu, då och i framtiden

2 inlägg 1560 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogen nu, då och i framtiden

Torbjörn Johnsen  
#427296 SLU presenterar 2016 års Riksskogstaxeringsrapport. Intressant läsning för alla som vill fördjupa sig i den Svenska skogens utveckling och status. Lägg gärna in era reflektioner och kommentarer här i tråden om ni hittar intressant innehåll. Många ögon ser bättre än ett par:-)
http://pub.epsilon.slu.se/13442/1/skogsdata2016.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogen nu, då och i framtiden

DagL  
#427614 En faktarrapport som visar att det står bra till med det svenska skogsbruket ur de flesta synpunkter!!! Det är synd att en del skyddade områden inte tas med i statistiken. När miljöaspekter utvärderas innebär det att det blir en osäker underskattning av tillståndet, vilket begränsar värdet som miljöstyrinstrument. Dessutom tror jag inte det är givet att det som är skyddat idag inte kommer att spela en roll i virkesuttag om 50-100 år. Tycker - efter att läst rapporten - inte Sverige skall fortsätta att nämvärt underavverka om inte marknaden tvingar till det, vilket nog fortfarande är huvudskälet att avverkningarna inte är högre. Jag ser orosmolnen växa, men tycker inte ÄNNU att det är tillräckliga skäl emot investering i svensk skogsnäring och skogsbruk eller en i grunden positiv prognos. Synd att svenska skogsbrukare inte studerat rapporten bättre och hörsammat uppmaning att reflektera (själv är jag inte skogsbrukare och nu mest fokuserad på att svensk skog är allmännt bra för framtiden, men att överdriven hotbild mot arterna är ett allvarligt hot mot skogbrukets framtid).
Det kom en rapport om de Europeiska skogarna som förstärker det positiva intrycket av status för svenskt skogsbruk. Jag ber om ursäkt för att jag kände mig tvingad att fokusera på allvarliga brister i presentation och fokus av massmedia. Missledande faktapresentation bör beivras och objektivitet premieras också när den uppfattas som positiv för skogsbruket. Missledande faktapresentation är vanligare åt andra hållet, fast då utsätts man för obehaglig och delvis kränkande kritik när man påpekar. Men i detta fall har jag inte märkt någon negativ kritik även om det inte kommit något positivt heller. Naturligvis förstärker den europeiska rapporten en positiv uppfattning om skogsbruk i norr!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).