Skogsröjning

Tänka som en skogsmaskin?

9 inlägg 6464 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tänka som en skogsmaskin?

dragenoj  
#421983 Jag röjer nu i flera bestånd inför kommande förstagallringar. Men inser att jag har bristande kunskap kring hur det är att köra gallringsskördare. Ni som har denna erfarenhet, vad bör man tänka på vid underröjningar?
Tänker på bl.a. följande:
- är även det småttiga slyet ett problem för att komma åt med aggregatet?
- behöver allt som röjts tryckas ned platt på backen?
- ska man passa på att kapa dubbeltoppar och liknande, eller är det bäst att lämna så att man vid gallring kan göra bättre val?
- ska man tänka in stickvägar redan vid röjning (t.ex. ofta är man vid luckor är lite mer förlåtande mot mindre träd, men där kanske stickvägar å andra sidan lämpligen läggs)?
- och säkert viktigast, 8 cm i bhd kan väl knappast alltid utgöra en magisk gräns för när ett träd är lönsamt eller ej att lämna till skördaren. Vad är det som spelar in i?

Det finns säkert fler aspekter som jag inte tänkt på - kom gärna med tips och idéer.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tänka som en skogsmaskin?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421984 Sök gallringsskördare på youtube så finns det lite att se, småsly både gömmer aggregat samt fastnar i, dubbeltopp skulle jag ta bort vid röjning

Avatar Fallback

Re: Tänka som en skogsmaskin?

jannee  
#422003 En bits stammar är oekonomiskt att ta med skördare = röj kull det.
Desto renare desto lättare för skördarföraren att ta rätt beslut.
Finns absolut ingen mening med att spara något undertyckt, de som redan är undertryckt kommer att bli ännu mer eftersatt även när kommande gallring är utförd.

Användarvisningsbild

Re: Tänka som en skogsmaskin?

Fredrik Reuter  
#422034 Det här kan det nog skrivas en avhandling om, om man vill.
Mitt tips grundar sig på mina erfarenheter från när jag körde skördare, det är nog väldigt individuellt.
Men jag gillade allra bäst när underröjningen var fokuserad på det mindre, först. Det fanns skiften där röjaren jobbat hårt med enbitsträd och väl det. Det har tagit sådan tid så sly och "ruskor" inte hunnits med/inte orkats med på vissa andra delar av skiftet. Då är det min uppfattning att det bättre att få undan allt som inte har bit i sig. Då kan skördarföraren sedan välja. Visst, det kan sänka uttagen medelstam, men bättre det än att vissa områden blir dåligt gallrade på grund av röj.

Är det lite grövre röj (minst en massabit i) var det flera gånger som röjaren ställde isär det åt skördaren så stammarna kan upparbetas om man vill. Det är ju stor risk att man kapar i trädet man vill ha kvar om det är riktigt tätt ställt i gallring. Kapar då röjaren isär och drar ut roten något så är det upp till skördarföraren sedan. Vet inte hur mycket detta används, ej heller om det är en bra metod, men kan vara intressant att ta med i diskussionen.

Var även med testade lite udda metoder, bl a att röjningen utfördes så att röjet fälldes ut i kommande stickvägar för bättre bärighet (måste vara snitslade vägar innan röjning då så klart). Vet inte om det blev så bra, fast i teorin borde det kunna ge bättre bärighet.

Användarvisningsbild

Re: Tänka som en skogsmaskin?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422046
Fredrik Reuter skrev:Är det lite grövre röj (minst en massabit i) var det flera gånger som röjaren ställde isär det åt skördaren så stammarna kan upparbetas om man vill. Det är ju stor risk att man kapar i trädet man vill ha kvar om det är riktigt tätt ställt i gallring. Kapar då röjaren isär och drar ut roten något så är det upp till skördarföraren sedan. Vet inte hur mycket detta används, ej heller om det är en bra metod, men kan vara intressant att ta med i diskussionen.


Var det en uttalad instruktion på detta?
Annars kan jag lätt tänka mig att röjaren gjorde så pga att stammarna hade krokat i varann och skulle ta för lång tid att rycka loss och få omkull.

Användarvisningsbild

Re: Tänka som en skogsmaskin?

Fredrik Reuter  
#422049 Nej.
Ja, exakt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tänka som en skogsmaskin?

Erre  
#422052
Fredrik Reuter skrev:Är det lite grövre röj (minst en massabit i) var det flera gånger som röjaren ställde isär det åt skördaren så stammarna kan upparbetas om man vill. Det är ju stor risk att man kapar i trädet man vill ha kvar om det är riktigt tätt ställt i gallring. Kapar då röjaren isär och drar ut roten något så är det upp till skördarföraren sedan. Vet inte hur mycket detta används, ej heller om det är en bra metod, men kan vara intressant att ta med i diskussionen.

Att fälla ner en om två stora står nära varandra praktiserar jag.
Så slår aggregatet inte i den som ska vara kvar.
Men det kräver ju att skördaren inte är för långt bort i tid.
Tar skördaren inte upp det kan man fixa det själv med motorsågen sen om tid och lust finns.
Gör det inte det så har man iallafall ett träd oskadat som växer. Istället för ett upparbetat och ett skadat.

Avatar Fallback

Re: Tänka som en skogsmaskin?

isteskog  
#422055 Har gjort som Fredrik beskrev det, dragit ut stammen lite så att den står på lut, då ska skördarföraren nog se det. Är det ett lite klenare men ändå en bit så sågar jag av det i brösthöjd. Hänger det då kvar i den andra stammen så får det hänga, det är ju iaf inte i vägen då. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tänka som en skogsmaskin?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422057 Det är nog ganska vanligt att man gör så. Jag har i såna lägen dragit ut stammen med baksidan av klingskyddet men har inte tänkt på att det ger ett val för skördaren att upparbeta den om han vill. Det sker mest pga att man alltid blir utkallad i sista stund, helst när maskinen redan är på plats.

Andra tips för en förröjning är att lämna låga stubbar, eller väldigt långa som sen viker sig när maskinen kör över dem. Säkrast med låga dock.
Det är stor skillnad på hur skördarföraren vill ha det, vissa vill ha helt rent på allt smått och andra är nöjd om det är röjt kring stammarna. Det handlar ju dels om sikten, att föraren ska se aggregatet och stammen, dels om att undvika slangbrott. Är det mycket sly kvar så ökar det ju risken både för att skymma sikten och trassla in sig i slangarna.
Röjer man bort allt smått så har man inte gjort fel iaf. I luckor kan man lämna nåt som viltfoder, björk eller asp kapat en meter upp tex.
Man får också ökad tillväxt men då ska man vara ute i god tid, 3 år innan tex.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).