Traktorer och processorer

C-körkort för jordbrukstraktor.

15 inlägg 12055 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

C-körkort för jordbrukstraktor.

bgl  
#418281 Sedan ett par år krävs enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen behörighet C vid yrkesmässig godstrafik utanför den egna gården.
Gäller denna lag även vid transport med jordbrukstraktor utrustad med griplastarkärra?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

tallen100  
#418289 Kör du åt någon annan så bör det väl gälla griplastarvagn med, det är ju konstigt att det inte krävs ykb oxå :roll:

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418299 Skulle du utföra godstransport åt annan så behöver du kort och transporttillstånd. Men troligen levererar du egen ved eller kör hem köpt ved och i de fallen är det undantagen körning.

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

Vilsten  
#418300 Om man skotar ut rundvirke till avlägg krävs inte C-kort efter som man inte kör i trafiken. I alla fall så som jag har förstått det....

Frågan är vad som gäller vid snöröjning?

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

tallen100  
#418302 Det är väl endast med traktor och vagn det gäller tror ja...
Men dom kommer säkert på något vid snöröjning och sandning med :geek:
Hoppas i så fall att byråkraterna själva blir insnöade (bokstavligt :mrgreen: ) p.g.a brist på traktorförare.

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

Tosca  
#418304 Vid snöröjning handlar det nog om hur traktorn är registrerad.
Kör man bara vägentreprenad ska det vara en trafikregistrerad traktor, men är det huvudsakliga sysselsättningen för traktorn i jord- och skogsbruket duger det med vanlig traktorregistrering.

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418307 Snöröjning omfattas inte. Reglerna gäller godstransport åt annan. Alltså inte eget gods vare sig du hämtar eller levererar till kund.
Utöver det finns ett generellt undantag för lantbrukets produkter men exakt vad det omfattar är jag osäker på.

Användarvisningsbild

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

Seb macahan  
#418344 Det gäller bara frakt av gods typ utanför lantbruk. Tex byggmaterial fyllnadsmassor rivningsvirke mm. Transport av spannmål grödor gödsel etc är ok utan c. Likaså grus hem till egen gård eller skogsväg. Allt arbete vid väg med traktorn är alltså exkluderat och kräver inte c behörighet. Men kravet på transport tillstånd och ykb gäller även för traktorn om det är godstransporter som berörs. Tex flytta en grävmaskin skogsmaskiner grus jord sopor mm åt någon annan. Jättebra regel.........transport sektorn får nog massor av mer jobb pga av detta...???:-S

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

tallen100  
#418350 Nej ykb gäller inte för dumper eller traktor, tror att fordonets högsta hastighet får vara 50km tim eller nått sånt innan ykb krävs.

Användarvisningsbild

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

ananders  
#418357 Nu har min små hjärnceller börjat att arbeta lite. Jag jobbar i ett handelsbolag som bedriver växtodling och äger alla maskiner. Handelsbolaget ägs av tre olika gårdar som har sin övriga drift i aktiebolag, skogsbruk, djuruppfödning, bostadsuthyrning bland annat, och det är de tre aktiebolagen som äger handelsbolaget.
Hur fungerar det då för oss när vi kör t.ex. grus till en skogsväg, rivningsmatrial till tippen eller transporterar djur åt något av ägarbolagen?

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418363 Troligen full omfattning med c kort och transporttillstånd. Ska ni köra djur så tillkommer ett regelverk om djurtransporter.

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

tallen100  
#418365 Nej så länge det inte säljs transporter så ska det inte behövas, skillnad om det är en maskinstation.

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

bgl  
#418366 I alla fall ganska nära:
http://www.atl.nu/entreprenad/nu-kravs-lastbilskort/

   TS
Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

röjar kalle  
#418432 Det var på tiden nu är det slut med jordbruks subvensionerande körningar i åkeri branschen. :wink:

Avatar Fallback

Re: C-körkort för jordbrukstraktor.

valtra121A  
#420447
röjar kalle skrev:Det var på tiden nu är det slut med jordbruks subvensionerande körningar i åkeri branschen. :wink:

Jag vill då inte köra med mina grejer till samma pris som en lastbilsåkare får! Så snacket om "jordbruksubvetionerat" blir lite galet..... Modern traktor och skaplig vagn kostar ungefär som en lastbil, så jag skulle inte tro att åkare behöver känna sig trampade på tårna [emoji6]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).