Inomgårdsmaskiner

Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

19 inlägg 21890 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Johan.larsson  
#416735 Hej.
Jag har en Toro Power Max 1028 LXE som inte orkar med att kasta snön.
Va ute idag och skulle kasta ca 10cm ganska tung snö.
Den orkar ca 2meter sen sätter den igen sig.

Drivningen fram och bak funkar kanon.

Någon som varit med om något liknande?

Mvh Johan



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416756 Det verkar vara populärt att ytbehandla snorkeln på de där, bilvax eller liknande, för bättre flöde.
Jag drog på en snöskopa med stearin för att det skulle halka bättre, vet ej om det gjorde så stor skillnad iofs.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

jannee  
#416760 Låt slungan acklimatisera sig. Har tagit ut slungan från ett varmgarage för att köra kallsnö = gick inget vidare, isade igen ganska snabbt. Betydligt bättre ha slungan är riktigt kall INNAN man börja röja :mrgreen:
Trots att man kör sakta får man ibland bara köra halva spår för att den ska hinna spotta ur (framförallt vid blötsnö).

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

JensSkoog  
#416764 10 cm blötsnö kan vara påfrestande för alla mindre snöslungor om snöen är genomblöt. Jag har sprayat silikon i utkastet på min slunga, och det hjälpte, men blir det blött, så tätar det sig om jag inte bara sniglar mig framåt.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416768 Det ska vara spegelblankt i rören, oljeduscha eller bättringsmåla i slutet på var säsong, är det bara lite rost så är det kört.
På förra jobbet hade vi en större hjullastarburen snölastare och även en så kraftig maskin har problem med stockning om utloppet är strävt.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

ÅsaNisse  
#416808 Du får inte fisköra om det är blötsnö. Det måste vara fullt i röret hela tiden för minsta stopp så klabbar det fast. När det är torrsnö kan man kosta på sig att putsa och greja, men är det blött så bara på´t.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

totte  
#416809 Kolla drivremmen och spänningen på den.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Johan.larsson  
#416823 Jag ska testa med att ytbehandla snorkeln lite, har silikonspray :)
Sen ska jag även ta och kolla brytpinnarna tror jag.
Om en brytpinne är trasig så borde det väl inte snurra alls?

Det där med drivremmen kan också vara något. Kanske är dags att serva maskinen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Göt  
#416844 Betydligt större snösslungor har problem med tung blötsnö så det är nog ingen fara

Avatar Fallback

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

bgl  
#416848 Som att valla skidor för skate-åkning - ju dyrare valla ju bättre!

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

totte  
#416858
Johan.larsson skrev:Om en brytpinne är trasig så borde det väl inte snurra alls?


Stämmer, då står det helt stilla. Däremot vid slirande rem så kan det ju gå på lite halvfart. Är då dessutom dåligt glid i utloppet så går det rikitgt uselt. Men som sagt blötsnö och slungor är besvärligt, räkna inte med att du får mer än halva kastlängden gentemot med torr kallsnö.

Särskilt vid blötsnö går det mycket bättre när man blåser ut åt den sidan så att utloppet s a s följer fläktströmmen och inte vänder den.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Johan.larsson  
#416862
totte skrev:
Johan.larsson skrev:Om en brytpinne är trasig så borde det väl inte snurra alls?


Stämmer, då står det helt stilla. Däremot vid slirande rem så kan det ju gå på lite halvfart. Är då dessutom dåligt glid i utloppet så går det rikitgt uselt..


Jag har varit inne och kollat sprängskissarna på https://www.toro.com/en/parts/partdetails/?id=30465
Där har jag försökt att hitta vilken rem det handlar om, men det finns ju en del sådana
Är det punkt 9 eller 11 under Engine assembly?

// Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416891 https://www.toro.com/en/parts/partdetails/?id=30465

https://www.toro.com/getpub/30746

Ladda ner och läs Service Manualen

Auger Control på sektion 4:9 beskriver det du är intresserad av

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

totte  
#416892 Måste vara nr 9, den främre remmen. Dra lite i remmen så ser du nog om det rör sig där framme i kåpan.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga sätter igen sig. (Toro 1028LXE)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416916
totte skrev:Måste vara nr 9, den främre remmen. Dra lite i remmen så ser du nog om det rör sig där framme i kåpan.

Jepp, det är den främre remmen enligt servicemanualen åxå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).