Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer 8300s kran

9 inlägg 5342 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Weimer 8300s kran

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415965 Har en Weimer RMD 14 tons vagn med en 7200 kran. Håller nu på att skota fram 2300m3 virke med en medelstam på 0,65m3 och känner att kranen är lite kort och lite klen på de grövsta bitarna. Vagnen är förövrigt väldigt bra. Är det någon som har erfarenhet av weimers 8300s kran?
Det är dubbelutskjut på 8300s vilket bör innebära att kranen blir smidigare och snabbare, men hur blir det med dragkrafts styrkan i utskjutet när det är dubbelutskjut jämfört enkelutskjut?
Vad tycker ni om weimers gripar? Är inte 0,2m2 lite i förhållande till lyftkraften?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer 8300s kran

stegmaster  
#416024 Om jag inte er helt fel ute så er vel weimer`s 8300 kranen en 7200 kran med dubbelutskyt, så den lyfter ju faktisk lite mindre enn 7200 vid samma räckvidd.
Så om du tycker 7200 er klen, blir det inte bättre med 8300, förutom räckvidden då.
Men jag har ingen praktisk erfarhet, bara kollat siffror.

Annars er det interessant detta med styrkan i utskytet. Det har jag med funderat på.
Den Farmi kranen jag har nu med enkelutskyt er stärk som tusan tycker jag, så det skal bli interessant och se hur det blir med nya Kesla kranen med dubbelutskyt.
Jag drar ofta inn hela träd med kvistar på från maks räckvidd, så hoppas verkligen der er kram i den nya Kesla kranen ochså. :???:

Avatar Fallback

Re: Weimer 8300s kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416054 Är det en 7,2 kran som sitter på RDM14 kan man anta att det är en annan konstruktion än den som säljs på nuvarande svenska vagnen. Hittar ingen info om estniska Weimer längre - go figure.

MVH, Morgan

Användarvisningsbild

Re: Weimer 8300s kran

stegmaster  
#416094
Morgan Nordin skrev:Är det en 7,2 kran som sitter på RDM14 kan man anta att det är en annan konstruktion än den som säljs på nuvarande svenska vagnen. Hittar ingen info om estniska Weimer längre - go figure.

MVH, Morgan

Jo där har du en bra poeng, om det er en gammal kran.
För att en nyare 7200 skulle kännas klen verkar lite konstig kan man tycka, då den er rejält stärk enligt siffror.
Dock er det vel Oniar som tillverkar/tillverkat kraner til båda svensk och estisk weimer et tag, hur lenge vet jag dock inte.

http://oniar.eu/cranes

En bild av en nyare weimer rdm14 med 8300 kran.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Weimer 8300s kran

stegmaster  
#416095 Någon som vet något om styrkan i inndraget av et enkeltutskyt vs dubbel??
Dom dubbla verka ju vara snabba när man ser på videoer, så man undrar ju om even styrkan er halva mot en med enkel???? :???:

Avatar Fallback

Re: Weimer 8300s kran

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416202 Weimer kranen som jag har är från 2007 och enligt instruktionsboken lyfter den ca 250kg mindre på 4 meter jämfört med de kranar som Weimer säljer idag. Vilket märke av kran och grip rekomenderar ni om kranen ska nå minst 8 meter och gripen ska vara på minst 0,2m2

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer 8300s kran

Ådii  
#416211
Peder skrev:Weimer kranen som jag har är från 2007 och enligt instruktionsboken lyfter den ca 250kg mindre på 4 meter jämfört med de kranar som Weimer säljer idag. Vilket märke av kran och grip rekomenderar ni om kranen ska nå minst 8 meter och gripen ska vara på minst 0,2m2


Vi kör ju med Farma 8,5 G2 kran på vår vagn och den är ju med en 0.24 grip på. Och kranen är både stark och lätt, lyfter 520kg på 8,5m utan grip och rotator, samt vikt på 850kg utan grip och rotator 1020kg med 0,24:ans grip.

Användarvisningsbild

Re: Weimer 8300s kran

stegmaster  
#418938
Peder skrev:Det är dubbelutskjut på 8300s vilket bör innebära att kranen blir smidigare och snabbare, men hur blir det med dragkrafts styrkan i utskjutet när det är dubbelutskjut jämfört enkelutskjut?

Forsöker mig på et svar, efter som jag hittade lite ledtråder i Kesla`s parts manual.
Tror kraften bara blir ca halften med dubbelutskjut, men kompenseras med grövre kolv.
T,eks så har Kesla kran 304(kran med enkelutskjut) en kolv 40x28x180, medan 304t (samma kran med dubbelutskjut) har en kolv på 60x30x170.
Någon som kan bekrefta denna teori??

Avatar Fallback

Re: Weimer 8300s kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418960 Med samma kolvdiameter skulle en med dubbelteleskåp på bli hälften så stark då de blir en utväxling på ca 1:2.
Då har kesla kompenserat med en grövre kolv men nu har inte räknat på kolvvolymen så jag kan inte svara på om den blir lika stark som enkelteleskåp.
Om dom då har samma styrka så blir utskjutshastigheten m/s samma och kan kanske dubbelteleskåpet kännas långsamt... :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).