Skogsnyheter

Mellanskog går bra

6 inlägg 1971 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanskog går bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog går bra

halvproffs  
#414465 Som jag kan utläsa rapporten var alla resultat sämre förutom delägarskapet i Setra. Kanske är det där med Fan o bibeln.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog går bra

Torbjörn Johnsen  
#414466 ATL missar en viktig del i sin artikel. Här nedan klipper jag in en text från Mellanskogs webbsida om rapporten. Det är främst det direkta rörelseresultatet som ökar, d v s nettoinkomsten i rörelseverksamheten. Denna ökar trots att den totala omsättningen och virkesvolymen minskar. Mellanskog har väl antagligen då fått bättre betalt för det virke man sålt vidare till industrin men troligen också betalt ett lägre pris till leverantörerna. Förhoppningsvis i kombination med en ökad kostnadseffektivitet i den egna organisationen vilket möjligen kan utläsas i antal anställda. Hursomhelst så är det ju positivt för ägarna att ett företag som har en stärkt rörelseversamhet.

"Omsättningen blev 2 101 Mkr(2121), vilket är en minskning med 20 Mkr. Föreningen levererade 3 279 tm3fub (3 298). Rörelseresultatet blev 21,7 Mkr (2,3). Ökningen i rörelseresultat består främst av högre volym och förbättrad marginal i rundvirkesaffären. Finansnettot uppgår till -3,5 Mkr (25,5) vilket beror."

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog går bra

halvproffs  
#414468 19 miljoner fub mindre i leveransvirke hur kan då volymen öka?

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog går bra

Torbjörn Johnsen  
#414473 Nä, det stämmer ju inte. Något är fel i Mellanskogs text...

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog går bra

Torbjörn Johnsen  
#414476 Om man slår ut omsättningen per m3fub som föreningen sålt så fick man i genomsnitt 641 kr/m3fub i år jämfört med 643 kr i fjol. 2 kr sämre per fub med andra ord. Men nettoresulratet blir 6 kr bättre per fub i år vilket innebär att man betalat 8 kr mindre per fub till leverantörerna och/eller entreprenörerna. Samt/eller att man bantat ner den egna organisationens kostnad för att hantera en kubikmeter. (Rätta mig om jag har fel:-)

Om man detaljstuderar alla delar i bokslutet kan man säkert utläsa mer om vad som är gungor o karuseller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).