Bioenergi

Fortsatta utbyggnadsplaner för biokraft i Mälardalen

3 inlägg 1984 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fortsatta utbyggnadsplaner för biokraft i Mälardalen

Torbjörn Johnsen  
#413718 Tidningen Bioenergi skriver idag att Märalenergi tagit ett inriktningsbeslut att bygga ytterligare ett biokraftvärmeverk om 150 MW, färdig att tas i drift 2020. Primärt verkar det som man ska köra på retuträ, s k RT-flis men frågan är hur stor tillgång till sådant bränsle det egentligen finns? En möjlighet är säkert att kominera med skogsflis. Jag är inte säker på om ett värmeverk byggt för returträ får elda sopor. Låt oss hoppas att det inte ingår i planen.
https://bioenergitidningen.se/biokraft/ ... i-vasteras



   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatta utbyggnadsplaner för biokraft i Mälardalen

norrskog  
#414108 Trä blir papper och plast när Ikea byter ut sina klassiska lastpallar efter 60 år. I fortsättningen ska bland annat Billy-bokhyllor fraktas på pallar i två varianter, wellpapp och plast. Fördelarna är många, enligt företaget- Så gamla EU pallar försvinner från returträd framöver verkar det som. Som mest har Ikea haft över tio miljoner pallar enbart i Europa.

Avatar Fallback

Re: Fortsatta utbyggnadsplaner för biokraft i Mälardalen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414114 Tror inte det ska vara någon risk att man går över att elda sopor i en panna gjort för flis. Känns som både tillstånd behöver förnyas och pannan behöver konverteras rejält innan soper skulle bli aktuellt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).