SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174905 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488819 Ser du inte skillnad på en filad eller ofilad har det nog inte blivit så bra ellet så behövs glasögon.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#488828
Sti L skrev:Da har jag forstått riktig men på fel kjedja, jeg har 1,3 325. Det ligger sprittusj i kombikannan da..

Jag vet inte riktigt hur Husqvarnas tillverkning är konstruerad, men det verkar som om de kan endast köra en kedjetyp i taget. Så jag gissar att när de åter börjar tillverka sp33g (den du har), så kommer nog den också med en mässingsfärgad länk.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MDin  
#488848 Hej!
Nu har jag blivit övertygad av i stort sett alla här, att man ska köra X-cut. Så nu har jag beställt 15" inkl. svärd. Hittills har jag bara kört 13" i 1.3mm på min "kvistsåg"
Ha en fin Nyårsafton!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488887 Intressant.
Återkom gärna med en recension.
:smile: :-b

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MDin  
#488907
Johnnie skrev:Intressant.
Återkom gärna med en recension.
:smile: :-b

Absolut, med åren har jag blivit kräsen på bettet i stocken. Så jag är förväntansfull som en hund vid matbordet[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MDin  
#491530 Nu, för ett par veckor sedan, har jag fått hem 15" svärd med x-cut. Nu fick jag ett problem!!!
Ska jag montera på Hqv 435 eller 445:an?? Jag kör nog mer med 35:an. Den är lite smidigare vid lite halvstora träd. De större får smaka på Stihl 441c. Var gör sig kedjan bäst?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#491532
MDin skrev:Nu, för ett par veckor sedan, har jag fått hem 15" svärd med x-cut. Nu fick jag ett problem!!!
Ska jag montera på Hqv 435 eller 445:an?? Jag kör nog mer med 35:an. Den är lite smidigare vid lite halvstora träd. De större får smaka på Stihl 441c. Var gör sig kedjan bäst?

Bägge sågarna har samma skärutrustning så den gör sig lika bra på bägge.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MDin  
#491535 Tack då blir det premiär på 35:an. Så nu blir det varv i verkstan och när vädret tillåter första skäret.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#491590 Om det nu är 35cc vs 45cc, så borde väl 15" passa bättre på den starkare?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MDin  
#491594 Hoppsan!?!?!
Då vart det problem igen....
Visst har jag tänkt som du, men om x-cut är så bra som sägs så är det väl skärpan och inte cc som är avgörande. Rätta mig om jag har fel!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491608 Kjør på med den sterkaste sagå av de, skarp kjeda er alltid viktigst synes eg men greit å ha ei skikkelig sag og.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#491625
MDin skrev:Hoppsan!?!?!
Då vart det problem igen....
Visst har jag tänkt som du, men om x-cut är så bra som sägs så är det väl skärpan och inte cc som är avgörande. Rätta mig om jag har fel!

Finns väl inga rätt eller fel, mer rekommendationer. Om du är nöjd med 15" på 35kubikaren, så är ju det, det viktigaste, då det är du som kör sågarna. Ut o testa fram o tillbaka, så blir du snart varse hur du vill ha det. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MDin  
#491689 Nu blir det 35:an först, därefter 45:an. Rapporterar min upplevelse när jag testat båda. Tur att jag köpte 2 kedjor så båda sågarna får rättvis bedömning. Tänker inte skiva någon stock för test. Gillar mer irl.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik, Instick

perkins 248  
#499002 Hej
Det var roligt med en ny kedja från husqvarna!?
Jag är nu inne på min andra X Cut och har lagt märke till att kedjan skär dåligt när jag gör instick. Det blir att jag trycker på med kroppskraft. Det blir inte bra tex, när man gör fällskäret som möter brytmånen.
När jag filar ned ryttarna för att få kedjan att ta för sig mer vid instick, ökar också kapaciteten för vanlig sågning för mycket, och det blir att sågen (Husqvarna 550xpg) inte orkar som den ska vid kapning av grov stock.
Det känns som Husqvarnas traditionella kedja är mer balanserad, och lite roligare!?
Kanske den är gjord sådan för att minska kastrisken,, men kedjan känns inte fulländad.

Annars är jag nöjd med hållbarhet, skärförmåga och att inte behöva fila för ofta..

Är det nån mer som upplever X Cut på detta sätt?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#499012 Hmm, inte reflekterat på sämre instickförhållande. Det får jag att testa lite. Btw du har x-cut-filmallen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).