Före och efter jobbet

Elen blir nÀstan gratis

13071 inlĂ€gg 770132 visningar 85 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nÀstan gratis

tallen100  
Elmia
AnvÀndarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Massa fel och brister, nu har du chansen att klÀmma fram en! DÄligt sÀllskap expertorganet IEA? Jo jag förhÄller mig till expertorganen IEA och IMF! Du förhÄller dig till lösryckta citat pÄ sociala medier, sedan fÄr var och en göra bedömningen vem som har mest trovÀrdiga kÀllor.

TyvÀrr ger du stÀndigt gapighet och obildning ett ansikte hÀr pÄ SF. Det vore klÀdsamt om du erkÀnde din oförmÄga att förstÄ matematik och fysik och att den lÀsförstÄelse lÀmnar mycket att önska.

Ja nÀr IEA inte kan skilja pÄ energi och effekt sÄ kan dom inte anses som ett expertorgan.
Det du lÀnkar till Àr effekt hos batterilagren det som Àr intressant Àr energimÀngden och enheten Àr kWh. kW Àr en effekt.

Det Àr som att diskutera bilars rÀckvidd genom att bara jÀmföra toppfarten och inte brÀnsleförbrukning och tankvolym.

jannee  
#860025 Nu har visst elen blivit sÄ djÀkla billig att elskatten Äterigen mÄste höjas.
Orsaken Àr just dessa vindkraftverk med sin slumpel.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... riteringar

AnvÀndarvisningsbild

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#860026 Tja, börjar regeringen spara ihop till de utlovade 600 miljarderna för kÀrnkraftens kreditgarantier?
/Niklas

aho  
#860031 Det Àr ett icke-beslut av regeringen - man avstÄr frÄn att avskaffa den indexreglering av energiskatten som tidigare regeringar infört.
Verkar ha mer att göra med budgetprioriteringar Àn nivÄn pÄ elpriserna.

AnvÀndarvisningsbild

RotvĂ€ltaren  
#860034 Intressant om den olönsamma vindkraften:

Alvarsson  
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:Massa fel och brister, nu har du chansen att klÀmma fram en! DÄligt sÀllskap expertorganet IEA? Jo jag förhÄller mig till expertorganen IEA och IMF! Du förhÄller dig till lösryckta citat pÄ sociala medier, sedan fÄr var och en göra bedömningen vem som har mest trovÀrdiga kÀllor.

TyvÀrr ger du stÀndigt gapighet och obildning ett ansikte hÀr pÄ SF. Det vore klÀdsamt om du erkÀnde din oförmÄga att förstÄ matematik och fysik och att den lÀsförstÄelse lÀmnar mycket att önska.

Ja nÀr IEA inte kan skilja pÄ energi och effekt sÄ kan dom inte anses som ett expertorgan.
Det du lÀnkar till Àr effekt hos batterilagren det som Àr intressant Àr energimÀngden och enheten Àr kWh. kW Àr en effekt.

Det Àr som att diskutera bilars rÀckvidd genom att bara jÀmföra toppfarten och inte brÀnsleförbrukning och tankvolym.

IPCC, IMF, IEA och lÀkarvetenskapen vad har dessa gemensamt jo dom Àr mycket kunskapsrika organisationer! Organisationer som konspirationsteoretikern till lika antivaxxaren signatur svampbob skyr som pesten, han förlitar sig pÄ lösryckta inlÀgg pÄ sociala medier. En sÄdan person borde ha en lÀgre svansföring nÀr det gÀller kunskap och vetenskap!

Men skam den som ger sig. För att du skall lĂ€ra dig nĂ„got sĂ„ lĂ€nkar jag med en artikel om att IEA deklarerar att sol och vind skall öka kraftigt inom EU framledes. Även att kĂ€rnkraften relativt gĂ„r precis motsatt vĂ€g. LĂ€s och lĂ€r. PS dom slĂ„r Ă€ven fast att sol och vind Ă€r mycket billigare Ă€n kĂ€rnkraft, fast det borde Ă€ven du veta vid det hĂ€r laget.
https://www.energinyheter.se/20241018/3 ... ftigt-i-eu
Senast redigerad av Alvarsson tor 31 okt 2024, 18:03, redigerad totalt 3 gÄnger.

AnvÀndarvisningsbild

RotvĂ€ltaren  
#860050 Ja aktivisterna har nÀstlat sig in i inte bara forskningen utan förmodligen ocksÄ i rÀttsvÀsendet.

https://www.tn.se/inrikes/39782/klimata ... t-misstag/

Alvarsson  
#860052 I morgon kostar elen i snitt 2,75 öre/kwh pÄ Nordpool. Allt var inte bÀttre förr!

jannee  
#860053 Alvarsson skriver som han har förstÄnd till.
Just av det skÀlet han ocksÄ upprepar sig i det oÀndliga.
Tur Ă€r att han Ă€r ganska ensam, visst finns nĂ„gon/nĂ„gra till som inte Ă€r riktigt 100 nĂ€r det gĂ€ller el. 😀

Alvarsson  
#860054 Kostar inte elen 2,75 öre/kwh pÄ Nordpool i morgon? Tala dÄ om vad den kostar!

PS sjÀlvfallet var elen mycket mycket dyrare pÄ den tiden vi inte var sjÀlvförsörjande pÄ el, men den tiden vill vÀl ingen tillbaka till?

jannee  
#860061 Alvarsson
Vad kostar oljan (bensin och diesel) i Venezuela ?
Är tydligen det pris man ska ta upp om eller nĂ€r man resonerar vad den fossila energin kostar.
Eftersom du framhÀver Nordpools dagspris.
Betalar du vad oljan kostar i Venezuela nÀr du tankar din bil ?
Betalar du Nordpools pris för den ström du förbrukar ?
Du har tydligen fÄtt en grÀddfil nÀr det gÀller elpris, vi andra fÄr dÄ betala desto mer = dina subventioner.
Tydligen Ă€r det inga krav pĂ„ intelligens nĂ€r man jobbar eller jobbat offentligt 😀

aho  
#860062 Det som skrivs om IEAs World Energy Outlook 2023 Àr Ànnu ett exempel pÄ nÀr den digitala "viskleken" leder till dum-dummare-dummast.
IEA Àr vÀldigt tydliga med att rapporten inte utgör nÄgon prognos.
Den har tre scenarion:
1. Vad IEA bedömer kommer att hÀnda baserat pÄ de politiska beslut som redan Àr fattade (STEPS)
2. Vad IEA bedömer kommer att hÀnda baserat pÄ de politiska beslut som Àr utlovade (APS).
3. Vad som behövs för att nÄ netto noll 2050 (NZE).

FrÄn sida 91 i rapporten:
None of the scenarios included in this Outlook should be considered a forecast. The intention
is not to guide the reader towards a single view of the future, but rather to promote a deeper
understanding of the way that various levers produce diverse outcomes, and the implications
of different courses of action for the security and sustainability of the energy system

Översatt med Google translate:
Inget av scenarierna som ingÄr i denna Outlook ska betraktas som en prognos. Avsikten
Àr inte att vÀgleda lÀsaren mot en enda syn pÄ framtiden, utan snarare att frÀmja en djupare
förstÄelse för hur olika hÀvarmar ger olika resultat och konsekvenserna
olika handlingssÀtt för energisystemets sÀkerhet och hÄllbarhet

Alvarsson  
jannee skrev:Alvarsson
Vad kostar oljan (bensin och diesel) i Venezuela ?
Är tydligen det pris man ska ta upp om eller nĂ€r man resonerar vad den fossila energin kostar.
Eftersom du framhÀver Nordpools dagspris.
Betalar du vad oljan kostar i Venezuela nÀr du tankar din bil ?
Betalar du Nordpools pris för den ström du förbrukar ?
Du har tydligen fÄtt en grÀddfil nÀr det gÀller elpris, vi andra fÄr dÄ betala desto mer = dina subventioner.
Tydligen Ă€r det inga krav pĂ„ intelligens nĂ€r man jobbar eller jobbat offentligt 😀

Det jag med bestÀmdhet vet Àr att ju billigare elen Àr pÄ Nordpool ju billigare blir denna el pÄ min elrÀkning. SÄ hade den kostat lika mycket i morgon som den gjorde pÄ den gamla goda tiden sÄ att jag och du fÄtt betalat ett mycket högre totalt elpris i morgon.

jannee  
#860073 Alvarsson
PÄstÄr du att din elrÀkning Àr lÀgre idag Àn den var pÄ den gamla goda tiden ?
Bevis pÄ denna historia.
Om inte, bevisar det endast att du far med osanning.
Förresten Alvarsson -
Är du dum pĂ„ riktigt eller bara djĂ€vlas du ?

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).