Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

7024 inlägg 380046 visningar 77 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#819116 OK, jag ger mig. 11.25 miljoner ton istället. Fokuserade för mycket på att få antalet nollor rätt och missade enhetsfelet.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
aho skrev:OK, jag ger mig. 11.25 miljoner ton istället. Fokuserade för mycket på att få antalet nollor rätt och missade enhetsfelet.

Bra men det visar ändå på extrem okunskap när man börjar prata om hela Kinas utsläpp och inte har något som helst tänk om rimlighet. Så en tusendel så mycket släpper dom ut alltså som flera här tror.

aho  
#819120 I det här forumet så räcker det tydligen med en tankevurpa för att bli idiotförklarad.
Om den allmänna uppfattningen här är att jag representerar extrem okunskap, då är det nog dags för mig att checka ut.

Alvarsson  
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
aho skrev:I det här forumet så räcker det tydligen med en tankevurpa för att bli idiotförklarad.
Om den allmänna uppfattningen här är att jag representerar extrem okunskap, då är det nog dags för mig att checka ut.

Ärs, du råkade bara ha lite otur när du tänkte. Måste man gå på dig och om sådant så säger det en del om vederbörandes retoriska förmåga. Att påtala om någon har fel är helt i sin ordning men att raljera är bara onödigt.

tallen100  
Rotvältaren skrev:
aho skrev:I det här forumet så räcker det tydligen med en tankevurpa för att bli idiotförklarad.

Ärs, du råkade bara ha lite otur när du tänkte. Måste man gå på dig och om sådant så säger det en del om vederbörandes retoriska förmåga. Att påtala om någon har fel är helt i sin ordning men att raljera är bara onödigt.

Väl talat 👍

Alvarsson  
#819131 Utvecklingen rusar.
https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-lan ... tmetaller/

Användarvisningsbild

svampbob  
#819133 Om det mot alla odds fortfarande finns någon som tror att sol och vind är billigt och kärnkraft dyrt.
Bank of America har räknat på totalen och utan alla subventioner.

https://t.co/1fD4R6nhv8

Alvarsson  
#819134 Dessa räknexempel är helt ointressanta så länge inte en enda investerare tror på dom. Det är solklart att skulle dessa siffror stämma skulle investerarna stå i kö för att investera i kärnkraft.. Kön finns till sol och vind. Ja dessa korkade investerare OBS ironi.

Alvarsson  
#819136 På grund av otaliga snabbstopp måste även kärnkraften använda sig av batterier.
https://www.energinyheter.se/20231121/3 ... lkiluoto-3

Tor R  
svampbob skrev:Om det mot alla odds fortfarande finns någon som tror att sol och vind är billigt och kärnkraft dyrt.
Bank of America har räknat på totalen och utan alla subventioner.

https://t.co/1fD4R6nhv8

Tyvärr finns det de som vill ifrågasätta denna beräkning, de har aldrig accepterat att jorden är rund heller.

Alvarsson  
#819138 Vilka är det som har ifrågasatt siffrorna?

Brorsan  
Alvarsson skrev:Vilka är det som har ifrågasatt siffrorna?

Du själv tex. I tidigare inlägg.
Det har nötts till leda att kärnkraften är så dyr och vindkraft så billig.

Alvarsson  
#819146 Jag har inte ifrågasatt några siffror det har investerarna gjort, det är verkligheten. Den går det inte att göra om. För att få olönsam kärnkraft i Sverige vill staten ta dina och mina skattepengar för att satsa i olönsam kärnkraft, en enorm kapitalförstöring. Pengar som kunde gått till barn, sjuka och gamla.

Användarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Jag har inte ifrågasatt några siffror det har investerarna gjort, det är verkligheten. Den går det inte att göra om. För att få olönsam kärnkraft i Sverige vill staten ta dina och mina skattepengar för att satsa i olönsam kärnkraft, en enorm kapitalförstöring. Pengar som kunde gått till barn, sjuka och gamla.

Ja som det är nu så går barnen och de gamlas pengar till att rädda den havererande slumpkraften. Vi kommer alla att på ett eller annat sätt att få betala för den enorma felsatsningen på intermittent el.

Vattenfall borde tälja guld nu med all sin vattenkraft och de höga elpriserna istället går de med förlust. Alla kan nog räkna ut hur det har gått till.

I Tyskland kan man producera baskraft från kärnkraft för 10 öre/KWh intermittent el ligger på 1,5 kr/KWh plus kostnadern för att stabilisera elsystemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).