Skogsmiljö och Trädlära

Hur stor kan en oxel bli?

9 inlägg 12940 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur stor kan en oxel bli?

Torbjörn Johnsen  
#402674 Jag brukar gå med hunden på Klostergatan i Jönköping. Där finns en fin allé med oxelträd och det slog mig att några av dem är ganska grova. I brist på klave så tog jag med tumstocken och kunde konstatera att den grövsta är 60 cm+ i brösthöjd och då infinner sig ju frågan hur grov och stor en oxel kan bli egentligen? Det är ju inte något speciellt vanligt trädslag i skogen men visst är det väl så att oxeln betraktas som ett svenskt skogsträd och inte bara ett parkträd?

Har ni några exempel på stora oxlar?

Förr i tiden gjorde man bl a tumstockar och annat som skulle vara nötningsbeständigt av oxel. Jag vet inte hur vanligt eller eftertraktat det är som slöjdvirke idag.

Här finns mer information om oxel för den som vill läsa mer:
Oxel på Wikipedia
Om virket

Några bilder på Klostergatans oxlar i Jönköping:
1470724701_img_0346.jpg

1470724701_img_0349.jpg

1470724703_img_0347.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor kan en oxel bli?

bgl  
#402683 Kopierat text från skogssverige.se

Oxel
Län: Jönköpings län
Stad: Knivshult
Ålder: Minst 200år
Höjd: 20m
Diameter: 150cm
Volym: 19 fastmätta kubikmeter
Omkrets: 4,7m
Kommentar: Oxeln högs ner för 30 år sedan pga stormskada. Hade den stått kvar idag hade den troligen varit en kandidat till sveriges grövsta oxel.
Information provider: Kenny Svahn
E-post: svahn_kb@hotmail.com

Användarvisningsbild

Re: Hur stor kan en oxel bli?

Torbjörn Johnsen  
#402691 Wow! Vilken bjässe!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor kan en oxel bli?

alias  
#402692
Torbjörn Johnsen skrev:Wow! Vilken bjässe!!


Med risk för att jag minns fel så tror jag att @svahn_kb finns som användare här på forumet.

Kanske går att få mer uppgifter därifrån.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur stor kan en oxel bli?

svahn_kb  
#408314 Tänka sig! Ja för gamla synder ska man få sota.
Jag kan bekräfta att informationslämnaren
är densamme, även om det var i mina tonårsdagar.

Det som bör sägas är att vissa parametrar rör sig om uppskattningar. Oxeln växte på dåvarande domänverkets mark i nära anslutning till jordbruksmark, ca 200 från min födoplats. Boniteten för gran, som planterades efter är ca G38 där den stod.
Bedömningen av höjd och ålder är i det närmaste höftningar.
Däremot så fanns stubben kvar länge (hårt virke), vilket bekräftade den grova dimensionen.
Min farfar högg ner Oxeln sedan den "delat sig" efter en storm, dvs stammen hade fläkt.
Trädet bidrog med 19 m3 kluven och travad ved, vilket gör att fastmeter är lite av fel term, det är således inte m3fub. Det var i det närmaste ett årsbränsle ved i ett enda träd.
Även diameter och omkretsen är uppskattningar, men långt över 1 m i brh var den med all sannolikhet att döma av stubben.
Vittnesmålet om detta bär min farfar och min far, där den tidigare gått år tiden.
Klart är dock att oxeln var så enormt mycket större än brukligt, även för stora oxlar, varpå det säkert hade varit en kandidat för största/grövsta oxeln. Dock var dåtidens syn på naturvårdsträd inte densamma som nu...

Användarvisningsbild

Re: Hur stor kan en oxel bli?

Göt  
#408348 Jag har några oxelträd men de är planterade jag undrar var oxel växer vilt.

Avatar Fallback

Re: Hur stor kan en oxel bli?

svahn_kb  
#408351 Den är inte så rackarns vanlig men den finns mig veterligen iaf mer än sporadiskt i Skåne, Blekinge och större delar av Småland. Kalmar län är den faktiskt ganska vanlig i ängsmarker etc ( subjektiv bedömning i egenskap av konsult i det aktuella området). Öland vill jag också minnas är ett tillhåll. Osäker på Gotland dock.

Avatar Fallback

Re: Hur stor kan en oxel bli?

Hanatorp  
#408864
Torbjörn Johnsen skrev:Jag brukar gå med hunden på Klostergatan i Jönköping. Där finns en fin allé med oxelträd och det slog mig att några av dem är ganska grova. I brist på klave så tog jag med tumstocken och kunde konstatera att den grövsta är 60 cm+ i brösthöjd och då infinner sig ju frågan hur grov och stor en oxel kan bli egentligen? Det är ju inte något speciellt vanligt trädslag i skogen men visst är det väl så att oxeln betraktas som ett svenskt skogsträd och inte bara ett parkträd?

Har ni några exempel på stora oxlar?

Förr i tiden gjorde man bl a tumstockar och annat som skulle vara nötningsbeständigt av oxel. Jag vet inte hur vanligt eller eftertraktat det är som slöjdvirke idag.


Här finns mer information om oxel för den som vill läsa mer:
Oxel på Wikipedia
Om virket

Några bilder på Klostergatans oxlar i Jönköping:
1470724701_img_0346.jpg

1470724701_img_0349.jpg

1470724703_img_0347.jpg


Oxeln eller Svenskoxel (Sorbus Intermedia) är vårt svenskaste träd som i huvudsak finns i södra delarna av landet. Den förekommer även sparsamt i en del grannländer som Danmark, Finland och Baltikum. Den är mycket ovanlig i Norge. på norska heter det Svensk asal, på finska Routsinpihlaja och på engelska Swedish Whitebeam.

Oxlarna tillhör rosfamiljen (Sorbus) och kännetecknas av sin mångformighet. Liksom vi i Sverige har en egen Oxel har flera andra länder sina egna arter av Oxlar. I Sverige förekommer sällsynt även Finnoxel och Vitoxel.

:smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur stor kan en oxel bli?

Bumpkin  
#408875 Här har vi två st på gården(norra roslagen) Den ena är ca 80 cm i diameter och den andra ca 90 cm, däremot så kan man inte få ut mer en 120 cm i första stocken då dom börjar att grena ut sig väldigt tidigt.
När min far och farbror byggde ut ladugården i mitten på 70talet så ville dom inte hugga ner den oxel som stod i vägen så då byggde dom istället ut på båda sidor om trädet. Så den har blivit inbyggd med hus på tre sidor.
Sen finns några till i skogarna omkring, men inte så många.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).