Öppna kategorin

avskrivningar revisor?

33 inlägg 11353 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

avskrivningar revisor?

mattiasb  
#400907 Hej
Har ett företag med en skördare å en skotare.
Nu har vi gjort förlust på 300-400 per år. Bolaget är ett AB.
Nu när jag började kolla så har vi externa kostnader på ca800 personal kostnader på ca 800 å avskrivningar på 750 vilket jag tycker är galet högt för en skördare av årsmodell valmet 901 10a en rottne f10 08a bägge maskinerna är betalade för länge sen. Firman omsätter 2-2,3mil vi kör enkelskift på båda maskinerna. Nu har det varit mycket strul med aggregatet därav den höga kostnaden på utgifter men det är just avskrivningar som är så höga. Jag läste att man kunde skriva av 10-20% på maskiner. Har revisorn missat det? Han har semester så har inte kunnat fråga. Innan vi köpte skördaren så gick firman ca 300 plus varje år. Nått tips? Känns ju helt galet att man ska gå i konkurs bara för den höga avskrivning. Skotare ska tydligen va avskriven nu. Den har gått 10,000h å kanske är värd 700 fast bokslutet visar att den är värd 0



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

jannee  
#400917 Och jag i min enfald trodde att man försökte få fram ett nollresultat, just för skattens skull :oops:
"Tror" att din revisor har missat en del i sin utbildning, dock vad vet en gammal smålänning :oops:
Ett AB skall ge vinst, just för att abägaren skall kunna ta ut aktieutdelning (men en dålig lön)

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#400923 Alltså jag är helt efterbliven när det gäller sånt här men läste att dom år det gick bra kunde man skriva av mer å dom år det gick dåligt skriva av mindre. Eller är avskrivning låst nu? Kan säga att vi hade en annan revisor när vi köpte maskinerna

   TS
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

mickey  
#400928 Bedömd livslängd på maskinerna? 5-10år -> 20 resp 10% i avskr...

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

svampbob  
#400930 Det är ingen risk att du gör kk pga överavskrivningar.
Jag tror att du kan återföra pengarna. Jag vet åtminstone att om man säljer en inventarie för mer än det bokförda värdet så ska mellanskillnaden tas upp som intäkt.

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#400933 Jo men känns ju inte så kul att allt kapital försvinner. Har 856 i eget kapital å 195 i obeskattade. Va väl närmare 2,5 innan förlusterna. Fast är ju knepigt att få lån på ny maskin när banken ser att boksluten ser ut som hej kom å hjälp mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#400934 Men tas det upp som intäkt även om man byter in maskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400938 Inte för att jag kan dessa frågor, men så här hade jag agerat.

1. Jag hade bokat in ett besök med Revisorn där jag försökt få svar på alla frågor.

2. Om jag inte känt mig helt nöjd med resultatet efter punkt 1.
Kollat med kollegor om dom kan tipsa om en bra revisor, bokat in en tid och tagit med alla papper för genomgång för att se om allt är rätt utfört, och om man kan göra något annorlunda...

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#400942 Jo du har helt rätt. Revisorn har ju semester å det här började ju mala i huvudet. Men vad jag fattade sist jag prata med honom va att det här året skulle nog gå några kronor plus. Å det är tack vare ett nytt logmax 4000. Sp 451 som vi hade innan va rena skräpet va nått varenda vecka. Kapgivare, längdgivare,diameter å alla jäkla slangar. Skönt å bli av med

   TS
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

paan14  
#400956 Det finns olika avskrivningsmetoder, normalt ändrar man inte efter att man påbörjat avskrivningen av en maskin. Att göra förlust behöver inte vara ett problem, självklart är det något att noga analysera. Viktigast för många företagare är att ha stenkoll på sin likviditet. Om maskinerna är betalda så är ju avskrivningen en bokföringsteknisk förlust. Ni kanske skulle se över finansieringsmodellen för maskinköpen. En bra dialog med sin revisor är viktig.

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#400976 Ok. Vi har betalat ca 30 tusen i månaden å sen när det har blivit mycket pengar över har vi skjutit i det på lånet för att bli av med det så fort som möjligt. Kanske inte Heller är så bra eller? Ses extra amortering som en utgift i ett bokslut?

   TS
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

alias  
#400983
mattiasb skrev:Ok. Vi har betalat ca 30 tusen i månaden å sen när det har blivit mycket pengar över har vi skjutit i det på lånet för att bli av med det så fort som möjligt. Kanske inte Heller är så bra eller? Ses extra amortering som en utgift i ett bokslut?


Amorteringar ses inte i resultaträkningen i ett bokslut, det gör endast avskrivningarna. Amorteringarna syns däremot i balansräkningen genom att skulderna minskar mellan boksluten (om man inte tar upp nya lån).

En skattemässig avskrivning är bara ett sätt att kunna amortera ett lån med obeskattade medel (över tiden skall ju skattemässigt resultat och kassaflöde från verksamheten harmoniera).

Köptes skördaren ny 2010 och för vilken summa?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401097 Ja den köptes ny 2010. Oj summan kommer jag inte ihåg å har inte dom papperna här just för tillfället men tror på ca 3,5. Men vi böt in en annan skördare då också. Kan kolla i papperna sen

   TS
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401110
1469650659_screenshot_2016-07-27-22-16-10.png

   TS
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

Beavern  
#401167 Känns som att det är maskinerna innan dessa som ligger med pch spökar. Fått för höga inbytespriser och därför höga avskrivningar.
Det absolut bästa man kan göra vid en affär är att skriva av maskinerna helt, sälja privat och göra renköp. Då minimerar man summan som ska skrivas av.
Normal avskrivning(värdeminskning) bör vara 230-280kr/maskintimme lite beroende på modell osv.
Hälsningar Johan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).