Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hjälp en nybörjare sätta ihop ett komplett kit

4 inlägg 4037 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp en nybörjare sätta ihop ett komplett kit

JaktGripen  
#392157 Helt nybörjare på det här med skog men har nu gjort slag i saken och flyttat ut på gård. 30 ha skog "ingick". och ligger samlat i ett skifte med en välunderhållen skogsbilväg.

Nu står jag och har förmånen att från början köpa det jag vill ha. Så frågan är helt enkelt vad man vill ha :)

Motorsåg och röjsåg kommer jag köpa nytt "semiproffs"-modeller. Där har jag läst in mig rätt bra. Det jag funderar på nu är vilka maskiner jag behöver. Helst vill jag klara mig med endast en atv alt traktor alt minitraktor. Frågan är som sagt vad man ska satsa på. Skogen är mestadels ungskog och några slutavverkningar kommer jag inte hålla på med själv. Det som ska göras är framförallt röjning och lite senare förstagallringar.

Det här ser jag framför mig att jag kommer hinna med:
-Röjning
-Lite plantering (hyr in markberedning)
-Dra ut och hugga upp vindfällen
-Lättare gallring för massa och husbehov ved
-Köra hem ved

Sedan finns det förstås andra sysslor på gården så som
-köra ut stolpar
-köra hem vilt
-förflytta mig själv och sågarna ut i skogen
-klippa gräset på tomten?

Vill förstås hålla utgifterna till ett minimum samtidigt som jag hellre köper en lite dyrare maskin nu och slipper uppgradera senare. Har även tillgång till en duktig maskinmek "nästgårds". Så vad behöver jag? Räcker atv med släp och vinsch? Begagnad traktor? Kan jag dra ut saker till vägen (som mest ett par hundra meter) så finns grannar med traktor och griplastarvagn så kanske ska man hålla det till en juste atv med vinsch och bra drag för att få ut stockar?

Många frågor som sagt men det är bättre att ställa frågan nu innan investeringen :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp en nybörjare sätta ihop ett komplett kit

Vardon  
#392161 Glöm inte skyddsutrustningen!

Lägg även till ett par bra hörselkåpor med blåtand.

I övrigt hade jag satsat på riktig traktor med lastare. Du kommer använda det till så mycket mer.

Avatar Fallback

Re: Hjälp en nybörjare sätta ihop ett komplett kit

husqvarna_med_sthil  
#392162 Grattis till gården och skogen ! Du och jag har lika mycket att röra oss över vad gäller skogskiftet, mellan tummen och pekfingret. I mitt fall kommer det i släktled så jag känner skiftet sedan tidigare men det var 13 jag började helt på egen hand. Enligt mina erfarenheter så långt är din tidsplan för vad du kommer hinna med rimlig.

Du kommer säkert få flertalet vettiga förslag om utrustning från mera erfarna än vad jag är. Jag använder en mindre jordbrukstraktor från 85 och huggarvagn, huggarvagnen har jag bara hunnit köra ved med ännu då den levererades i vintras. Traktorn är bra till lite allt möjligt och har fungerat bra, billiga reservdelar och ordentligt byggd. Skulle jag bli tvungen att välja ny utrustning skulle jag välja en traktor och en huggarvagn. Kommer man bara fram så man når så får man med sig på ett helt annat sätt med bättre belysning, skydd och värme i hytten, radio osv. Traktorn kan ju agera rastkoja också så man slipper sitta utomhus vid raster i arbetet osv.

Ska man köra fram till fallna älgar blöta septemberdagar i allsköns terräng är förstås en atv bättre men min erfarenhet är att är älgtrac sönder i laget får man dra väldigt mycket med rep innan alternativen atv eller traktor kan ta över.
Atv borde ju vara perfekt också när det är frågan om transport, mycket grejer som ska med och kanske under sommaren då det inte är rimligt att köra fram med en tyngre traktor. Atv är ju snabbare likväl och en "roligare" maskin att bara skutta på och fara iväg att hämta posten eller vad som helst liknande man inte startar upp traktorn för. Jag själv skulle väldigt gärna ha en atv på gården men inte på bekostnad av traktorn.

Avatar Fallback

Re: Hjälp en nybörjare sätta ihop ett komplett kit

JaktGripen  
#393046 Tackar för svar.

Har de senaste dagarna kollat lite och har väl följande tankar som alternativ nu:

yamaha grizzly 450/ honda 420 eps + vinsch och enklare vinschvagn: ca 100k ink moms
beggad traktor, gärna med vagn och lyft och grävaggr. bak - svårt att hitta och troligen över 100k
avant 420 eller liknande med tillbehör - troligen minst 200k

Alla alternativ är ju rätt dyra. En avant kändes spontant trevligt pga mångsidigheten men blir svår att räkna hem bara på fritidskörning.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).