Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

7 inlägg 4943 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 536LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388611 Nu har även den teleskopiska batteridrivna stångsågen kommit ut till butikerna. Jag kunde inte motstå frestelsen, utan fick med mig ett ex hem.

Första intrycket är att den är lång och tung. Precis som på batteriröjaren LiPX, så är det kedjespänning framifrån och icke integrerade svärdsmuttrar med M6-gänga.

Kedjan är dock H00 (1/4", 1,3 mm) och filas med 4,0 mm fil. Svärdet har också normal form.

Ska försöka provköra lite i helgen.

PS! Någon som vet vad H00-kedjan heter på Oregon-språk?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

Fredrik Reuter  
#388634 Ok, spännande Niking, då har du en av varje och kan jämföra med!
När jag pratade med Lasse Strandell på Husqvarna om 536LipX så tyckte han att LiPT5 skulle bli lite för tung för röjning.
Men den kan å andra sidan fungera mycket bra till annat, så jag väntar på rapport från dig, ska bli spännande att läsa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388638 Jo, till vanlig röjning lär LiPT5 bli alldeles för tung och för lång. Utan det är sågning på hög höjd som gäller här.

Köpte till Husqvarnas Balance Flex http://www.husqvarna.com/se/accessories ... ance-flex/ Dock visade det sig att den medföljande kroken till Flex-selen inte passar till LiPT5. Diametern på den gummerande delen av röret är ca 42 mm, medan det medföljande fästet hade en diameter på ca 30mm (fanns även en adapter för att göra diametern på flex-fästet ännu mindre).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Husqvarna 536 LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388755 Testade batteristångsågen som hastigast idag med flex-selen. Det funkar, men jag tror att en extra krok skulle underlätta hanteringen av stångsågen en hel del.

Batteristångsågen (Husqvarna 536 LiPT5) känns fortfarande onödig tung (4,9 kg exklusive batteri och skärutrustning) och klumpig, så det är inget man springer frivilligt med i onödan. Då känns min manuella stångsåg (Silky Hayauchi) betydligt smidigare och trevligare.

Dock är det mycket enklare att kapa en svajig gren en bit ut med en motormanuell stångsåg än med en manuell stångsåg. Något som bör beaktas när det t.ex. ska sågas ner hängande grenar på gamla granar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

Tretoppen  
#389594 Jeg fikk (endelig!) min LiPT5 på tirsdag, og har foreløpig kun testet den i ca 10 minutter.
Den er tung, lang og effektiv. Man kan vri motorhodet i ønsket retning, så den kan i teorien brukes som ryddesag. Selv med sele, blir den tung, men også altfor lang til å løpe rundt i skogen med. Så nei, den er best i høyden.
Og der synes jeg den gjør en veldig bra jobb. Den er balansert og effektiv, selv når man bruker den i full lengde. Og som med alle batterimodellene: behagelig stille :grin:
Skal bruke den på en jobb neste uke, og skal se om jeg får filmet litt.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Husqvarna 536 LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390937 Fick den andra kroken till Flex-selen i fredags och idag blev det en kort provkörning. En klar förbättring av balansen i alla fall, även om det är svårt att få till en perfekt balans utan att gasreglaget hamnar för långt bak.

När jag träffade en Husqvarna-säljare på Tibro skog för en vecka sedan (gräsdagar), så sa han att det var en ny lösning på gång med bärsele till LiPT5. Hur den lösningen ser ut, har jag dock ingen aning om.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPT5, teleskopisk batteristångsåg

pts  
#548824 Jag har en demosåg från HVA över helgen, bor i Stockholm/västerort och snäll vindfälld tall att leka med.

Min tanke med stångsågen är att jobba i korta pass 30-60 min i begränsat område (tomt)
Den ska klara 3 situationer
* Sektionsfälla höga smala träd typ hassel, al, sälg.
* Såga ned buskage dungar och svår åtkomliga grenar/stamar
* Beskära grenar

Om någon är intresserad så säg till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).