Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Aspen D

9 inlägg 8919 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aspen D

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386102 Aspen släpper nu ett miljövänligt dieselbränsle, Aspen D, som får ungefär samma literpris som deras alkylatbensin. Till en början säljs Aspen D i 5 liters dunkar och 25 liters dunkar, men på sikt kommer det även att finnas i lösvikt.

Enligt säljaren kommer Aspen D inte att orsaka någon algtillväxt eller dylikt i tanken, varför den passar särskilt bra till dieseldrivna säsongsmaskiner.

Jämfört med vanlig diesel saknas en del aromater i Aspen D varför utsläppen blir mindre skadliga. Således ett perfekt bränsle för små dieselmaskiner upp till ca 25 hk, som idag saknar lagkrav på avgasrening.
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen D

Fredrik Reuter  
#386106 Spännande!
Har du någon länk till Aspens sajt om det nya bränslet?
Jag sökte som hastigast och fann inget klockrent, det som hamnade högst var EcoPar Diesel från Aspenfuels i England, kan det vara detta?

http://www.aspenfuel.co.uk/products/env ... ar-diesel/

Användarvisningsbild

Re: Aspen D

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386108 Nej, faktiskt hade jag ingen länk denna gång, utan träffade försäljarna på Tibro skog, som hade invigning av sin nystylade butik.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Aspen D

Simon.M  
#386399 150kr för 5 liter och 660kr för 25 liter ink moms tar dom här i stan om jag inte mins fel för Aspen d dom är en av testbutikerna med det bränslet

Användarvisningsbild

Re: Sv: Aspen D

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389648 Träffade åter försäljarna vid besök på Tibro skog. Nu hade dieseldunkarna kommit.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen D

Perje  
#396300 till Fredrik Reuter:

EcoPar har också en diesel som fungerar till alla dieselmaskiner, deras Bio är 100% förnyelsebar och reducerar CO2 - och cancerogena utsläpp med 90%
Är även giftfritt och biologiskt nedbrytbart. Garantier gäller. kolla deras hemsida www.ecopar.se

// Per

Avatar Fallback

Re: Aspen D

Robertberg  
#396315 Hmm, Hvo-dieseln kostar väl ungefär halva priset och är miljövänlig den också. Hur är det med algtillväxten?

Det var cool färg på dunkarna iallafall 8)

Avatar Fallback

Re: Aspen D

jannee  
#396318 Undras vilka barnsjukdomar just Hvo dieseln har, RME löser i alla fall upp bränslefiltren - bra att köra Scania när man har Scania serviceavtal, servicekillarna kommer ut och byter filter när man ringer 😈

Avatar Fallback

Re: Aspen D

rikard_e  
#396319
jannee skrev:Undras vilka barnsjukdomar just Hvo dieseln har, RME löser i alla fall upp bränslefiltren - bra att köra Scania när man har Scania serviceavtal, servicekillarna kommer ut och byter filter när man ringer 😈

Och käkar upp kopparhylsor :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).