Föryngring

Förlänga planteringsrör

16 inlägg 7013 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382899 Det är ett elände att vara lång, samtidigt som nästan all planteringsutrustning görs i en enda dvärgstorlek, som blir ca 20 cm för kort för mig. Ryggen kan ta rejält med stryk i onödan.

I mitt fall blev lösningen att anlita en lokal mekanisk verkstad för att lösa problemet. Vad kalaset kostar, vet jag ej, men det lär inte bli gratis.

Här kommer i alla fall en bild på slutresultatet. Nu ska det bara på skyddsfärg.
/Niklas



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Förlänga planteringsrör

alias  
#382907
Niking skrev:Det är ett elände att vara lång, samtidigt som nästan all planteringsutrustning görs i en enda dvärgstorlek, som blir ca 20 cm för kort för mig. Ryggen kan ta rejält med stryk i onödan.

I mitt fall blev lösningen att anlita en lokal mekanisk verkstad för att lösa problemet. Vad kalaset kostar, vet jag ej, men det lär inte bli gratis.

Här kommer i alla fall en bild på slutresultatet. Nu ska det bara på skyddsfärg.
/Niklas


Är alla i släkten/bekantskapskretsen lika långa som du (ser förvisso ut att vara olika diameter på några av rören, men är det inte samma modell på några av dem?)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382908 Nej, jag tillhör bland de längsta i släkten. Familjens överhuvud så att säga. ;-)

Det är olika diameter på alla planteringsrör i bilden.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga planteringsrör

alias  
#382911
Niking skrev:Nej, jag tillhör bland de längsta i släkten. Familjens överhuvud så att säga. ;-)

Det är olika diameter på alla planteringsrör i bilden.
/Niklas


Nu har jag inte satt täckrotsplantor sedan 2003 så jag har inte koll på läget, men menar du att plantleverantörerna har så många olika odlingssystem att man behöver sex olika diametrar på planteringsrören?

Själv kör jag helst stora barrot eller P+1 om jag kan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382913 Ja, i princip är det så om man tar med alla täckrotsplantor på marknaden. Sedan kan man ju säkert rationalisera bort några storlekar från respektive område.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga planteringsrör

Ådii  
#382927 Har du en korg som du bär plantorna i eller hur har du det? Tänkte bara om du har nåt bra sätt att bära korgen på, brukar ju värka ganska rejält i midjan/höfterna efter en dag om man har bältet som kommer med. Tänkte bara om man kunde använda röjselen eller liknande för att förenkla det?

Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382932 Köpte en plantsele med både höftbälte och axelrem på Tibro skog. Annars har ju Skogma några olika varianter med både axelrem och riktigt höftbälte.

Att snåla in på bärutrustning är idiotiskt, anser jag. Bättre satsa lite extra om man ska plantera några dagar eller mer.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382949 Behöver man verkligen ha 2 st handtag är väl bara extra tyngd? (nu använder vi iofs bara 55mm och mindre rör)

Sedan den svarta grejen där nere vid spetsen "djupmått" är också något jag har svårt för, oerhört många blåmärken man fått på smalbenet pga av det. Man lär sig snabbt hur mycket kraft man behöver för att få ned plantan tillräckligt djupt.

Sedan innan man drar igång säsongen och egentligen efter varje dag speciellt när rören är nya är att kolla så att sprinten nere vid tryckstången är hel... (eller bästa är egentligen att byta ut sprinten och saxpinnen mot bult och mutter direkt man får hem rören).

ser man t ex på skogmas dyra renoveringssatser så är det dom grejerna det går mest av...
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=353


Intressant att få höra hur de förlängda rören håller och fungerar!

Avatar Fallback

Re: Förlänga planteringsrör

jannee  
#382951 En himmelsvidd förbättring med två handtag :grin:
Mina rör hade bara ett från början, provade ett rör med två handtag vilket innebar att jag fick skaffa extra handtag till mina rör.
Å andra sidan bor man mitt i stenriket :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382957 Ja, nu väntar jag på att det ska avverkas, varför det kan dröja innan rören kan invigas.

Intressant dock angående sprint + saxpinne, SkogsGotte. Ska undersöka detta närmare.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga planteringsrör

bgl  
#382965 Förlänga rör gjordes redan i mitten av 1970-talet. Vi fick löften från en tillverkare att det skulle produceras ett rör som var 15 cm längre. Inget kom så vi fick svetsa själva. Dessutom förlängde vi handtagen, med stora händer hamnar handtagsslutet lätt i handflatan mitt för ringfingret.

Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382991 Sedan kan det vara bra att finjustera trycket på den längre fjädern ibland kan det vara lite för högt respektive för lågt tryck på dem.

Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382992 Bra, något fler råd?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlänga planteringsrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384709 Idag kom fakturan för förlängningen. Fakturan landade på drygt 4000 kr inkl moms, eller ca 660 kr inkl moms per plantrör.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 mar 2016, 22:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga planteringsrör

Tosca  
#384844 Det låter ju överkomligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).