Skogsmiljö och Trädlära

Blockig terräng

6 inlägg 4019 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blockig terräng

barkspaden  
#381698 Hej, har en fundering angående skogsbruksplanens avdelningsbeskrivning. Ibland står det block och ibland blockigt, i samma plan. Är det skillnad? Sedan finns det någon tumregel när det står block eller är det bara hur den som upprättar planen upplever det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Blockig terräng

Fredrik Reuter  
#381717 Hej,
Spontant känns "Block" som enstaka stora block, typ "ditkastade av jättar" och blockigt, ja då är det flera stenblock i grupp.
Men det är spontant från mig.

SLU har markkartor och tar upp blockighet.

http://www-markinfo.slu.se/sve/mark/block.html

Användarvisningsbild

Re: Blockig terräng

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381718 Du har nog en kolumn där som heter GYL, eller?
Y står för ytstruktur och beskriver hur mycket hinder det är där, från skala 1-5 där 1 är väldigt jämnt och 5 riktigt eländigt.
Om merparten av avdelningen är tex en 2a men att det är ett parti med mycket stenblock så kanske man då har satt 2 men med en anmärkning om just blockighet.
Annars vete fåglarna...
Finns folk som gör skogsbruksplaner här så de får komma med facit :grin:

Användarvisningsbild

Re: Blockig terräng

Peteflamingstar  
#381726 Palms har helt rätt i att om GYL angivits står Y för hur stenigt det är. Däremot är det olika bud från uppdragsgivarna gällande vad som ska vara med i planen, just nu anger jag GYL men hör rykten att vi inte kommer behöva det. Det är också olika hur omfattande avdelningsbeskrivningen är, beroende på uppdragsgivarens standard. Annars är det mycket riktigt en känsla, men är det mycket block så skriver jag nog "blockigt", annars "enstaka block" eller kanske "ytstenigt" om det är mindre stenar.

Användarvisningsbild

Re: Blockig terräng

barkspaden  
#381727 Så om det står blockigt och man ser dom på satellitortofoto så är det svårt att köra med traktor och vagn där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blockig terräng

Peteflamingstar  
#381736
barkspaden skrev:Så om det står blockigt och man ser dom på satellitortofoto så är det svårt att köra med traktor och vagn där?


Förmodligen ja, beror väl på hur många det är och hur de ligger i förhållande till varandra. Kanske kan man dra vägar mellan blocken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).