Motorsåg och handhållet

Sprucken oljetank Husqvarna 45.

5 inlägg 4072 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sprucken oljetank Husqvarna 45.

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377323 Hej
Har som sagt en Husqvarna 45 med sprickor i oljetanken. En spricka ca 2cm lång inuti infästningen till främre handtaget, en spricka ca 1cm lång i ytterhörnet vid handtagsinfästningen samt att den har spruckit i skarven längst ned under ljuddämparen.

Om ni undrar varför det är så många sprickor så kan jag säga att de nog tillkom under raseriutbrott för ca 5år sen. Sågen hade trilskats en hel del vilket resulterade i att den faktiskt fick vingar (utan Red Bull) i ett tiotal meter innan kraschlandning...

Den har nu stått undanställd tills för nån vecka sen då jag tänkte försöka få liv i 45:an igen. Allt gick bra tills jag insåg morgonen efter att jag lika bra kunnat hällt kedjeoljan bredvid sågen istället.

Det jag nu undrar är om någon annan haft spricka i oljetanken och kanske limmat det med något dunderlim och fått det tätt, letat som F-N på nätet och det finns ju precis hur mycket som helst..
Nån som vad det är för plast i chassiet på Husqvarna 45?
Tipps på lim?

Mvh krippe



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sprucken oljetank Husqvarna 45.

Åke Nilsson  
#386559 Hörde en reparatör på småmaskiner lagat ett motorsågshantag men en typ plastklammer som smälter ihop matrial från Biltema eller Jula.
Kan vara nått ?
Är nog inga konstigheter att plast svetsa om du hör med en plastfirma

Avatar Fallback

Re: Sprucken oljetank Husqvarna 45.

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390801 Oj, här var det nån som svarat. Tyckte jag hade koll men tydligen inte.

Ja, det kanske kan vara nåt.
Ska kolla lite mer angående svetsning av plast.

Har testat nåt proffslim från Veidec, men det gick att dra loss efter ett dygn som skinn från fötterna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sprucken oljetank Husqvarna 45.

wol  
#578146 Hej ser att tråden är några år gammal men jag har en Husqvarna 45 där juddämparen satt lite löst så den brände ett 3x2cm hål i oljetanken så den blev stående i många år. Jag tänkte att det dyker nog upp en anan 45a med ett anat fel som man kunde parat ihop med min men det dök alldrig upp någon. Jag tyckte att det var synd att slänga den då den i övrigt fungerade så jag tänkte att jag får väl försöka att täta den på något vis och efter en del funerande så renjorde jag skadan och slipade till kanterna och letade fram en tun aluminiumplåt och formade till den så gott det gick efter skadan och det fans en passande skruv i närheten så att den kunde skruvas fast. Sedan skaffade jag en tub med klet som skulle tåla bensin mm med god vidhäftning och lade på flödigt under plåten och skruvade fast den och med en tving så kunde jag få lite extea press. En vecka senare så monterades sågen ihop och det blev 99% tätt så nu kan jag använa den.

Avatar Fallback

Re: Sprucken oljetank Husqvarna 45.

Avslutat-02  
#578156 Skulle det ändå behövas, så har biltema en plastsvets... Eller jag ett helt underrede. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).