Sågverk (mindre)

Skränka bandsågsband

6 inlägg 3552 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skränka bandsågsband

Trädplockarenfloby  
#375106 Hej, jag har en liten bandsåg. Jag undrar var kan man få tag på en skränkmaskin till banden?
Har kollat runt men det verkar som det är svårt att få tag på något som är "lagom" till en som inte sågar så mycket men ändå vill ha en.

Trädplockaren



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skränka bandsågsband

rokon  
#375111 I väntan på att du finner en maskin för skränkning så föreslår jag att du skaffar dig en skränktång.
Alternativt gör dig ett liknande enkelt verktyg för skränkning som liknar det Stihl har för skränkning av röjsågsklingor.
Alltså i väntan på den mer tidsödande processen med maskinsökandet och inställande av skränkmaskin för enstaka band.
Är Bandsågsbladet inte tandspetshärdat så är det fullt realistiskt att fila dem för hand också.

Avatar Fallback

Skränka bandsågsband

Trädplockarenfloby  
#375114 Hej, jag har en liten bandsåg. Jag undrar var kan man få tag på en skränkmaskin till banden?
Har kollat runt men det verkar som det är svårt att få tag på något som är "lagom" till en som inte sågar så mycket men ändå vill ha en.

Trädplockaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Skränka bandsågsband

Pabene  
#375116 Vad för slags bandsågblad har du? Tandavstånd och bladbredd har betydelse för vilken skränkutrustning som skulle passa. Vill du ha fina ytor på ditt sågade material måste du kunna skränka med stor noggrannhet.

Avatar Fallback

Re: Skränka bandsågsband

Träförädlare  
#375456 Jag kör med stilletband dom är oskrängta.

Avatar Fallback

Re: Skränka bandsågsband

Pabene  
#375466 Om du använder bandsågblad med stellitbelagda tänder behöver du väl inte någon skränkutrustning. Om enstaka tänder har deformerats, och du kan hitta dem längs bladet, kan de bockas tillbaka med tex en liten "00:a" skiftnyckel.
Akta bröstsidan av tanden och kontrollmät med lämpliga stållinjaler. Slipa med vanlig keramisk slipskiva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).