Skogsvagn (Huggarvagnar)

Drivarvagn?

21 inlägg 6899 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drivarvagn?

Tjita1  
#374667 Är det ingen som har försökt bygga en drivarvagn nån gång? Huggarvagn med en vridanordning under själva lastutrymmet, och kran med skördaraggregat på. Borde väl inte vara ogörligt? Hur mycket kostar ett skördaraggregat? Och den eviga frågan, hur byter man till en grip när man ska lasta av..?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

Jim_90  
#374668

Användarvisningsbild

Re: Drivarvagn?

Tjita1  
#374669 Det var en rätt snabb stegmatare. Fast vad jag tänkte var ju att man skulle lasta direkt på vagnen också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

alias  
#374673 Aggregatstorlek blir troligen lämpat för gallring.

Vridbar lastbärare och direktlastning i gallring kräver ju tämligen breda stickvägar (här kan alla miniskotarmänniskor sluta läsa) :wink:

Även om man kör korta sortiment som 3-meters massaved och 2,55 m barrkubb så bör man nog ha rejäla stickvägar på ca 4 m bredd.

Att köra klentimmer och/eller normaltimmer upp till ca 5,5 m längd är nog inte att tänka på.

Sen har man ju problemet med stabiliteten i byggen baserade på traktor/huggarvagn. Det är svårt att få tillräcklig stabilitet så att det tillåter en kranlängd så att man kan slippa mellanzonsfällning och ändå få ett tillräckligt stort stickvägsavstånd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

Jim_90  
#374674 ursäkta missuppfattade. Angående byte från grip till skördare så finns ju nisula och woody dom kombi


Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

Jim_90  
#374675

Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374679
alias skrev:Vridbar lastbärare och direktlastning i gallring kräver ju tämligen breda stickvägar (här kan alla miniskotarmänniskor sluta läsa) :wink:


Kan man lasta i 90 grader? Dvs biten ut i "virkeszonen" på motstående sida, sedan in igen, samtidigt som den vrids upp på lasset? Funkar nog inte så bra för 55dm, men för standardlängd?

Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

alias  
#374681
Mangan skrev:
alias skrev:Vridbar lastbärare och direktlastning i gallring kräver ju tämligen breda stickvägar (här kan alla miniskotarmänniskor sluta läsa) :wink:


Kan man lasta i 90 grader? Dvs biten ut i "virkeszonen" på motstående sida, sedan in igen, samtidigt som den vrids upp på lasset? Funkar nog inte så bra för 55dm, men för standardlängd?


Är rädd att jag inte riktigt hängde med i dina frågor.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Drivarvagn?

Seb macahan  
#374682
Tjita1 skrev:Det var en rätt snabb stegmatare. Fast vad jag tänkte var ju att man skulle lasta direkt på vagnen också.


Vilken fin stegmatare :wink:

Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374710
alias skrev:
Mangan skrev:
alias skrev:Vridbar lastbärare och direktlastning i gallring kräver ju tämligen breda stickvägar (här kan alla miniskotarmänniskor sluta läsa) :wink:


Kan man lasta i 90 grader? Dvs biten ut i "virkeszonen" på motstående sida, sedan in igen, samtidigt som den vrids upp på lasset? Funkar nog inte så bra för 55dm, men för standardlängd?


Är rädd att jag inte riktigt hängde med i dina frågor.


Inga frågor, men fritt tänkande. Istället för att vrida redet, vinklar man bitarna som skall landa på lasset.

Användarvisningsbild

Re: Drivarvagn?

Tjita1  
#374714
Seb macahan skrev:
Tjita1 skrev:Det var en rätt snabb stegmatare. Fast vad jag tänkte var ju att man skulle lasta direkt på vagnen också.


Vilken fin stegmatare :wink:

Heter det inte så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

alias  
#374715
Mangan skrev:
alias skrev:
Mangan skrev:
Kan man lasta i 90 grader? Dvs biten ut i "virkeszonen" på motstående sida, sedan in igen, samtidigt som den vrids upp på lasset? Funkar nog inte så bra för 55dm, men för standardlängd?


Är rädd att jag inte riktigt hängde med i dina frågor.


Inga frågor, men fritt tänkande. Istället för att vrida redet, vinklar man bitarna som skall landa på lasset.


Ok, nu tror jag att jag är med på hur du menar. Typ att den stock som matats igenom aggregatet skulle kunna vinklas så att den hamnar i linje med lastbäraren (och därmed också stickvägen) trots att trädet är fällt vinkelrätt mot stickvägen (är jag helt ute och cyklar?)?

En sådan lösning skulle säkert gå att bygga, frågan är närmast hur mycket det skulle påverka aggregatets storlek och vikt?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374721 Japp, så är det tänkt. Eller "tänkt" kanske man skall säga. :)

Användarvisningsbild

Re: Drivarvagn?

Tjita1  
#374726 Kan man tänka sig att det sitter en uppochnervänd grip mitt i redet (heter det så?) som man lägger stocken i, som efter att man kapat vrider stocken till rätt vinkel och öppnar ena sidan på gripen så den ramlar ner i rätt fack beroende på sorteringen? Det borde väl gå att göra ganska snabbt, känns det som, så att det är klart tills man matat fram nästa stock?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivarvagn?

550  
#374742 Blir det inte snabbt reparationer på aggregaten om man råkar dunka i det i stöttorna? Tänker på Ponssen i filmen. Drivare kanske kan vara effektivt på vindfällen och mindre slutavverkningar, men jag tror det är svårt att få till något vettigt som fungerar i gallring med tanke på utrymmet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).