Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Här finns prislistorna!

197 inlägg 55385 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Här finns prislistorna!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767659 Skev i tisdags på 500 Fub gran.
Prislistan har vid parts mätning 770 blir ofta lite mer vid stockmätning
Så grundpris 770. 800 är nog lämpligt att räkna på denna trakten
Certifieringen 50 20fsc 20 pefc 10 naturvårdspremie
Storleksordningen 20
Efterlekvid 100 räknat på 840kr
Så 770+50+20+100=940kr med stock mätning 970kr

Användarvisningsbild

hlb  
#767668 Tåndemålas siffror är i rätt härad. Såg avräkningar på strax över 1000:-/m3fub för genomsnittlig gran 18+, i våras, men detta var ju inte Södra förstås.

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
#811924 I vinter ska jag gallra grandominerad ungskog med en beståndsgående skördare som jag skotar själv med griplastarvagn. Totalt blir det ca 400 fub i uttag. Förra vintern fick jag knappt 600 kr/fub för granmassaved, och knappt 700 kr för kubben. Jag är dubbelcertifierad och håller till i sydvästra Småland.

Nu hör jag om att man kan få 700 kr fubben för bränsleved. Därför undrar jag vad som är rimligt att få/ta betalt för sortimenten nu? Det borde ju kunna bli en bra bit högre än förra vintern, efter en hård förhandling 😎

Är det några som skrivit kontrakt det senaste? Och är det någon som är uppdaterad på vad Södra betalar nu?
Senast redigerad av Sebastian Liljeblad lör 16 sep 2023, 20:29, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#811928 Södra betalar bra, 545 kr/m3fub om du är dubbelcertifierad + en förväntad efterlikvid på ca 10 %.
Vore intressant att se den avräkning där priset är 700 kr/fub.
Vissa personer berättar om vilka drömpriser de får för sitt virke, ja säger då: UPP TILL BEVIS:
- FRAM MED AVRÄKNINGARNA.

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
jannee skrev:Södra betalar bra, 545 kr/m3fub om du är dubbelcertifierad + en förväntad efterlikvid på ca 10 %.
Vore intressant att se den avräkning där priset är 700 kr/fub.
Vissa personer berättar om vilka drömpriser de får för sitt virke, ja säger då: UPP TILL BEVIS:
- FRAM MED AVRÄKNINGARNA.

Tack jannee! Jo där har du en poäng, och det var det jag tänkte kolla med mitt inlägg: vad man faktiskt får betalt för sitt virke 👍

Användarvisningsbild

Victor97  
#811952 660 tror ja de va ja fick nu för gran massan. O 850 för kubben. 700 för bränsleved tror jag mest är snack tyvärr

Chainsaw Charlie  
#811955 Har precis slutavverkat ~1200 m³fub enligt nedanstående priser, samtliga i m³fub:

Grantimmer 16+ 1190 kr/m³
Talltimmer 18+ 1080 kr/m³
Klentimmer gran 825 kr/m³
Klentimmer tall 795 kr/m³
Barrmassaved 650 kr/m³
Björk/aspmassaved 690 kr/m³
Barkborretimmer 830 kr/m³
Insektsmassaved 590 kr/m³

Blev bjuden 500 kr/m³ för energiveden men slänger all rötved i massaveden och tar några stuvar sekunda i stället. Bifogar mätsedlar för grantimmer och massaved. Övriga sortiment har inte blivit inmätta än.

$matches[2]

1694896039_maetsedel_massaved.png

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
#811960 Tack för att ni delar med er Victor och Charlie, är ni också dubbelcertifierade dä antar jag? Vi börjar få skapligt betalt för vår råvara, skillnad mot för något år sedan när man knappt fick 400 kr fubben 😅

Användarvisningsbild

Elis76  
Chainsaw Charlie skrev:Har precis slutavverkat ~1200 m³fub enligt nedanstående priser, samtliga i m³fub:

Barrmassaved 650 kr/m³

Blev bjuden 500 kr/m³ för energiveden men slänger all rötved i massaveden och tar några stuvar sekunda i stället. Bifogar mätsedlar för grantimmer och massaved. Övriga sortiment har inte blivit inmätta än.

$matches[2]

Är det någon som vet hur Biometria kommer fram till vedvolymen i procent för respektive trave på mätsedlarna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811967 https://www.biometria.se/publikationer/ ... virke.docx

Se Bilaga 1

Användarvisningsbild

Skogz  
#812137 Har vi någon som har fått prislista från avverkningar om och kring Gästrikland/Hälsingland?

Användarvisningsbild

edlundp  
#812231 Någon som har uppdaterade uppgifter om Västernorrland?

Enligt anbud jag sett på senaste är:
750 kr/m3f grantimme
500 kr/m3f massa
400 kr/m3f bränsle

Vad har andra fått?

Användarvisningsbild

ANorell  
#812433 Gjorde en gallring i våras och fick

Västernorrland

500kr/m3f grantimmer
350kr/m3f massa
168kr/m3f bränsle
Tycker att det är ett skämt igentligen. Skogsbolagen bara blåser en på skogsvärdet hella tiden. Är medlem i Norra
Men funderar på att gå ur varför ska man vara medlem? När man får så dålig betalt?
Vad är igentligen fördelen med att vara medlem i en skogsförening?

alias  
Chainsaw Charlie skrev:Har precis slutavverkat ~1200 m³fub enligt nedanstående priser, samtliga i m³fub:

Barrmassaved 650 kr/m³

$matches[2]

@Chainsaw Charlie:

Är det FSC- och/eller PEFC-certifierat virke, eller är priserna för ocertifierat virke?

Vad är procenten sågtimmer som går under trädslag "övrigt"?

MVH
Alias

Chainsaw Charlie  
#812457 Det är dubbelcertifierat virke. Vad övrigt kan vara har jag också frågat mig eftersom det endast har funnits gran i vältorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).