Motorsåg och handhållet

Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

30 inlägg 11616 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

cruisern  
#371874 Läste precis om en olycka i sydvästra Skåne där en person omkom.

http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla ... nder-trad/

Det kommer väl så småningom fram orsaken till olyckan men tittar man på brytmånen så ser den konstig ut. Kan inte vara mycket kontroll på den fällningen

1454943629_image.php.jpeg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Göt  
#371875 usch va hemsk fällde på en förbipasserande.

Tänk va fort det går när olyckan är framme!

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

uffejohan  
#371876 Mycket tragiskt, tänker i första hand på den omkomnes anhöriga och personer i dennes närhet, men också på den person som fällde. Måste vara fruktansvärda sekunder när man ser vad som håller på att hända och står maktlös och ser det oundvikliga hända. Återigen aktualiseras säkerheten i skogen. Nästan varje moment i det vi sysslar med innebär en risk av något slag. Jag går själv i rehabilitering efter min olycka i december, var en hårsmån att få en stor björk över mig men träffades över ben och knä. Tagit bort gipset för ett par veckor sedan och räknar med att vara återställd framåt sommaren. Man har sällan mer bråttom än att man kan tänka ett extra varv

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371882 Man hinner fundera en del under den evighetslånga tiden mellan trädet börjar luta, och det har studsat färdigt...

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

sundelius  
#371883 Vilken mardröm :surp:

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

röjar kalle  
#371887
cruisern skrev:Läste precis om en olycka i sydvästra Skåne där en person omkom.

http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla ... nder-trad/

Det kommer väl så småningom fram orsaken till olyckan men tittar man på brytmånen så ser den konstig ut. Kan inte vara mycket kontroll på den fällningen

1454943629_image.php.jpeg

Ser ut som han har sågat igenom brytmånen fått ett okontrolerat fall.Förstår att vedebörande som fick Boken över sig dog rätt maffigt träd.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Tjita1  
#371889 Tycker det ser ut som att han gjort instick i brytmånen, men ett väldigt brett sådant, dock intressant nog inte tillräckligt djupt. Väldigt väldigt kort svärd?

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

jannee  
#371892 Tolkar man Ystads allehanda "rätt" visste nog inte den mannen riktigt vad han höll på med, hade ju dagen innan även då fällt ett träd rakt över vägen :?:
I vilket fall som helst väldigt tragiskt - sån't som absolut inte varken får eller ska hända - men....

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

alias  
#371895 Kan väl hålla med om att man ev. kan dra vissa slutsatser genom att analysera stubbskäret, brytmånen och spåren efter hur kedjan/svärdet rört sig i veden - men jag tror det är bättre att undvika för mycket spekulationer här på forumet tills vi vet mer om vad som hänt (om inte annat så av respekt för de anhöriga till den avlidne, samt den som fällde trädet).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

totte  
#371901
Tjita1 skrev:Tycker det ser ut som att han gjort instick i brytmånen, men ett väldigt brett sådant, dock intressant nog inte tillräckligt djupt. Väldigt väldigt kort svärd?


Nej, om man kolla ordentligt på spåren efter svärdet så syns det han sågat in i brytmånen bakifrån när han gjorde fällskäret. Av stubben att döma kan man gissa att den tänkta fällriktningen var nittio grader åt höger mot hur det föll. Mycket otäck historia.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371907 Fy så tragiskt! Att man ska få ett träd över sig under sin promenad, fy hundan :sad:

Är det vid nåt fastighetsområde med några enstaka träd eller en stadsnära skog? Står att mannen brukar fälla i det området så jag tolkar det som att han gör det som sitt jobb?

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

röjar kalle  
#371912
Tjita1 skrev:Tycker det ser ut som att han gjort instick i brytmånen, men ett väldigt brett sådant, dock intressant nog inte tillräckligt djupt. Väldigt väldigt kort svärd?

11 tum :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

röjar kalle  
#371918
alias skrev:Kan väl hålla med om att man ev. kan dra vissa slutsatser genom att analysera stubbskäret, brytmånen och spåren efter hur kedjan/svärdet rört sig i veden - men jag tror det är bättre att undvika för mycket spekulationer här på forumet tills vi vet mer om vad som hänt (om inte annat så av respekt för de anhöriga till den avlidne, samt den som fällde trädet).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Kan vara bra att diskutera och analysera det är sånt man lär sig av.Har inget att göra med bristande respekt att göra.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

anersimyra  
#371922 Jag ser inget riktskär.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsolycka sydöstra Skåne

Tjita1  
#371924
anersimyra skrev:Jag ser inget riktskär.. :shock:

Han kan ju ha gjort ett sånt därnt uppochnervänt amerikanskt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).