Skogsnyheter

"Jag elsker dig"

7 inlägg 2710 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Jag elsker dig"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: "Jag elsker dig"

ananders  
#369416 Kan det bristande intresset för skogshögskolan ha något att göra med att man inte får högskolebehörighet från yrkesförberedande program på gymnasiet som tex. naturbruksskolor?

Användarvisningsbild

Re: "Jag elsker dig"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369421 Frågan är ju bara hur många som läser vidare på högskola/universitet från naturbruksgymnasiet. Spontant skulle jag tro att de flesta som hamnar på ett naturbruksgymnasium är mer praktiker än teoretiker och att det är teoretikerna som har bäst läshuvud och således passar bäst på SLU:s utbildningar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: "Jag elsker dig"

åberg  
#369429 Samtidigt som jag tror att Niking har rätt i att det finns en viss bias så är det svårt att förbise att det är lättare att ta klivet och påbörja en eftergymnasial utbildning om man har behörighet för den i samma sekund man får gymnasiebetyget i handen. Båda faktorer spelar in.

Användarvisningsbild

Re: "Jag elsker dig"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369430 Ska alla praktiker på naturbruksgymnasierna tvingas till högskolekompetens, eller ska bara de som har ork och lust för detta kunna läsa in högskolekompetensen på frivillig basis?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Jag elsker dig"

ananders  
#369436 Jag tror faktiskt de gröna näringarna tappar på detta. När jag gick på lantbruksskolan så gick många där för att få praktisk erfarenhet av det de sedan skulle utbilda sig till om det nu var agronom, veterinär eller lantmästare.
Går de istället ett naturvetenskapligtprogram så kanske de väljer en annan framtida karriär och den gröna näringen står som förlorare.
Visst är det ett alternativ att låta de som vill läsa in högskolebehörighet en på naturbruksskolor men jag tror ändå att den gröna näringen blev en förlorare när högskolebehörigheten försvann från de yrkesförberedande programmen.

Användarvisningsbild

Re: "Jag elsker dig"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369441 Jag delar inte din uppfattning här, Ananders. För att kunna hålla en tillräcklig hög nivå på högskolan, kan vi inte pådyvla alla skoltrötta gymnasieelever en högskolebehörighet. Låt istället högskolan vara reserverad för de med läshuvud. Då och enbart då kan vi bibehålla en tillräcklig hög kvalitet på högskoleutbildningarna.

Om vi istället ska tvinga alla skoltrötta gymnasieelever en högskolebehörighet, kommer det bara att leda till att kraven sänks. Vem tjänar på det? Det är galet när 2/3 av gymnasieeleverna ska komma in på fleråriga utbildningar på högskola eller universitet, anser jag.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).