Socialt (mer om oss)

Skogsforums Årskrönika 2015

4 inlägg 5036 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforums Årskrönika 2015

Fredrik Reuter  
#366657 Välkomna till Skogsforums årskrönika för 2015, en sammanfattning om de främsta höjdpunkterna under 2015 på och runt skogsforum.

För ett år sedan rivstartade vi ett spännande jubileumsår - skogsforum fyllde 10 år. Vi gjorde det med version 4 av sajten som jag lagt hejdlöst massa timmar att ta fram med start redan hösten 2014. Det var ett spännande projekt som jag satsade helhjärtat på. Något var tvunget att göras med “3:an” då den var lite seg och ej anpassad till dagens teknik. Men samtidigt var det både lite vemodigt och nervöst för en såpass inarbetad version kräver att ersättaren är bra - riktigt bra! Annars är risken att användare tröttnar eller får tokspel på en ny version.

Med facit i hand så kan jag nog säga att version 4 är en succé. Majoriteten tog den snabbt till sig och jag försökte i den mån jag kunde (och kan) att anpassa 4:an så den passar så många som möjligt.

Samtidigt är varje version ett levande koncept som ständigt kan förbättras. Det är därför som tråden Skogsforum version 4 finns, där kan du som medlem lägga in önskemål eller dryfta spörsmål. Det kanske är söndertjatat vid den här tiden men skogsforum ska aldrig vara något skådebröd för oss som utvecklar sajten - det ska vara en användarvänlig plattform för alla er som nyttjar skogsforum - punkt.

Parallellt med utvecklingen av 4:an så höll jag också på med utvecklingen av forumapparna till skogsforum. Här gör jag inte alls lika mycket själv utan förlitar mig på apputvecklare som kan detta område och jobbar professionellt. Under senvåren blev apparna för Android och iOS klara för nedladdning. Och vilket mottagande dessa har fått!
På ett halvår gick dessa från 0 till nästan en kvarts miljon visningar (i appen). Helt otroligt, och det visar också på att många idag lever stora delar av sitt online-liv i sin smartphone.

Har du inte laddat ner någon av dem än kan du göra det direkt, kolla länkarna på denna sida: artiklar.php?p=skogsforums-appar

I samband med app-lanseringen hade vi också (förutom skogsmässorna) vårt första live-event i Värmlandsskogarna. Det var när vi hade Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015 . Malwa högg och skotade i förstagallringsbestånd med planterad gran och skogsforum sände live från skogsdagen via YouTube.
Detta var ett event som gav mersmak och som du kanske redan sett så planeras nu för liknande träffar under våren. Detta är ett stort steg i en spännande riktning - att träffas och trivas på riktigt!

På tal om event så gick ju även SkogsElmia av stapeln förra året. Skogsforum var på plats och delade detta år monter med Peter och Åke som visade veteranmotorsågar.
Det var tre otroligt trevliga dagar. Elmia rapporterade om en lite sämre SkogsElmia än normalt, men det var faktiskt inget vi märkte av i vår monter, det var ett konstant flöde av trevliga människor. På mässan gav Erre också oss Skogsforum maskot, Erre edition! . Den förblir oförglömlig!

Sundelius och JensSkoog utanför Skogsforums monter på SkogsElmia 2015

Kse, direkt från Kiruna in i SFO-tältet. "Det välsmorda munlädret från norr" är en riktigt trevlig prick - det var det inte bara jag som upptäckte på SkogsElmia!


2015 var också året då skogsforum började fokusera lite mer på redaktionellt innehåll. Med detta menar jag fördjupningstrådarna som går under hashtaggen #miniartikel15 .
Det kan vara ett företagsbesök, rapport från en visning eller helt enkelt en fördjupning i ett spännande ämne. Detta är ett spännande område som jag hoppas kan utvecklas rejält under 2016.

Video var också något vi fokuserade mer på 2015. Tyvärr blev det litet av ett debacle med skogsforums tänkta videoportal, den fungerar men inte till hundra procent och projektet är skjutet lite på framtiden.
Men Skogsforums kanal på YouTube har haft en strålande utveckling, du hittar den f.ö här: https://www.youtube.com/user/skogsforum Det är på denna kanal som flesta videos hamnar som produceras av skogsforum, men även video från er medlemmar som vill att vi lägger upp dem. Har du en video men inte riktigt känner att du vill skapa en egen kanal, kontakta då mig så fixar vi upp den på skogsforums kanal.

Första steget till att ladda upp video i trådar och bloggar togs också under 2015. Mindre klipp, upp till 25MB kan laddas upp till inlägg för att sedan spelas upp direkt på skogsforum. Detta är ett pågående projekt som jag har stora förhoppningar om 2016!

Under 2015 slog jag också ett slag för att skriva mer på skogsforum. Självklart har jag som mål att det ska skrivas så mycket som möjligt, men själva skrivandet var underordnat i denna kampanj. Målet är att alla som nyttjar skogsforum ska veta att det inte ska vara varken otrevligt eller “farligt” att skriva på skogsforum. Det ska finnas ett förtroende hos dig som skriver att inte “dumma frågor” negligeras, att det är en god ton i våra diskussioner osv. Detta är ett fokus jag haft sedan jag startade skogsforum, jag tycker det är otroligt viktigt och genom detta är det egentligen ett projekt utan slutdatum - det pågår dagligen och det finns fortfarande otroligt mycket att förbättra. Klimatet är gott på skogsforum, men jag har en diger lista över saker att göra på skogsforum för att förbättra möjligheterna för dig som skriver och läser på skogsforum. Det ska vara enkelt att skriva, skriften ska behandlas med respekt och den ska dessutom vara enkel att hitta, även efter 1 vecka, 1 månad, 1år, 10 år osv.

Framtidsutsikter
2016 är jag säker på kommer bli ett strålande år, både i skogen och på skogsforum. Det främsta i detta är att jag inte längre är ensam om att styra över skogsforum utan att nu också Torbjörn finns vid min sida. Det känns riktigt bra och nu finns minst dubbelt så mycket hjärnkapacitet för att ta skogsforum till nya nivåer.
Hands-on så kan jag skriva att utvecklingen av sajten fortsätter oförtrutet, apparna kommer snart i en ny version och det planeras för både mindre event och artiklar som förhoppningsvis är läsvärda.

2016 blir också året då vi förhoppningsvis kommer fokusera mer på innovationer samt nya spännande kategorier där kanske inte alla har fullt fokus på virkesproduktion.
Summa summarum så stänger vi alltså 2015 med ett ganska nöjt leende och tar med förhoppning an 2016 - tillsammans kan vi hjälpa oss själva och andra att bli bättre på skog, skogsbruk och skogsmaskiner!

Vad har du själv för förhoppningar om skogsforum och 2016? Dela gärna med dig dina tankar i denna tråd.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums Årskrönika 2015

Fredrik Reuter  
#366702 Hej,
Missade topplistan här i tråden ser jag nu.
Den återfinns i nyhetsbrevet som gick ut idag: http://gantrack.com/t/pm/973002968326/

Här kommer den i sin helhet, mest lästa trådar 2015:

1. Dagens prestation - startad av Slurfi
2. Dagens bild - startad av Slurfi
3. Gallring, Manuellhuggningar - startad av isteskog
4. Åkes maskinbilder - startad av kärrabol
5. Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83 - startad av Mannfolk (och Johan83)
6. Behöver jag motorsågskörkort? - startad av RICKE3
7. FILMER - Skördare - startad av Fredrik R
8. Vad kör ni med? - startad av björken
9. Röjningar på egen mark - startad av isteskog
10. Valtra N4 lanseras i höst (2015) - startad av zalman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums Årskrönika 2015

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366782 Hoppas vi får fortsatt bra stämning och många nya medlemmar. Gärna med mindre skogar.

Sen att appen kommer i en W10 version så funkar det på alla mina prylar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums Årskrönika 2015

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366821 Klart trevligt ställe det här, kul att som nybörjare ha proffs att fråga om allt möjligt.
Även skoj när man kan bidra med kunskap om nåt man har provat själv till andra nybörjare.
Livet på landet i Norden är roligt att läsa om, vi har ibland mer gemensamt här än med grannen irl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).