Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 funderingar

1 inlägg 2035 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 346 funderingar

Jocke91  
#359098 Har fått fatt i en Husqvarna 346 (42mm) som tanken är att få hyfsad fart på igen. Det har dock uppkommit lite funderingar kring denna maskin då jag är lite negativt inställd till vissa komponenter på sågen. Det största frågetecknet just nu är förgasaren.
Då det sitter något som det står "Zama" på på sågen så måste den bytas ut mot något så att man kan sova om nätterna. Helst mot en passande Walbro då en tillotsson HL helt enkelt varken får plats eller passar :lol:
Gjorde ett tappert försök att få hem en original walbro till den via återförsäljaren men det visade sig att jag fått en förb*n*ad Zama via dom, då Husqvarna inte längre sålde Walbro förgasarna som skulle vara till dessa. Tack och lov så gick det bra att lämna tillbaka Zama förgasaren.
Så nu gäller det att hitta något som passar på sågen som det står Walbro på. Har kollat lite på förgasare från Husqvarna 357/359. Walbro-198-1 tror jag dom heter. Är det möjligen så att dom kan passa på min 346?

En annan sak som jag har lite svårt för är ljuddämparen (dåligt flöde) men det har jag några på väg som det ska prövas lite med.
Just nu så sitter det nån 45mm cylinder från Kina på sågen men den presterar inte vettigt så ska testa med något annat och se om det kan göra skillnad. Alternativt kolla om det är något konstigt med porttiderna på den, så gott det går.
Det satt en original 42mm cylinder på sågen när jag fick den men den är skuren i den grad att jag inte tänker försöka få ihop det med den. Möjligen bara att ha som referens när portarna ska öppna och stänga.

Så kortfattat så undrar jag om man kan slänga på en förgasare från en 357 på sågen och slippa Zama förgasarna?
Resten löser sig nog troligen bara jag får bråka lite med sågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).