ons 16 dec 2015, 18:02#357767
Beträffande tempmätaren så är det ett fullt möjligt scenario som du beskriver. Microklimatet kan variera flera grader på korta sträckor beroende på omgivningen och vindar mm.
Det största problemet är, och kommer att bli värre, att Trafikverkets entreprenörer handlas upp på ett sådant sätt att det lönar sig att fuska. Det är väderstationerna på vägkanten som avgör betalningen, och den utgår även om saltbilen står hemma. När dom sedan kör ut så läggs en minimal giva saltlösning ( funkar effektivt ner till -20 om det är tillräckligt) för att spara materialkostnader.
Trafikverket har ingen egen personal som övervakar verksamheten heller, utan även det är upphandlade konsulter som jobbar för lägsta pris. Därmed är även dom intresserade av att sitta hemma så mycket som möjligt och kollar av läget när trafikradion varnar.
Trafikverkets egna regelverk säger att halka på saltvägarna inte får förekomma. Det ska förebyggas innan det blir halt, och det är det billigaste sättet. Att hålla en fuktig/våt väg halkfri behöver bara 1/3 så mycket salt som att töa upp den om den fått frysa till is.
Det konstiga är att journalister och media inte vill/vågar ta upp detta problem.