Skogsmiljö och Trädlära

Han fann en hel skog under myren

3 inlägg 2688 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Han fann en hel skog under myren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Han fann en hel skog under myren

Sture Andersson  
#355581 Hoppas han kollar hur gammalt virket är.Jag har en mosse med som jag hitta virke när jag grävde ett dike ,virket var helt friskt.Men i mitt fall tror jag virket är betydligt äldre .Mossen dikades ut runt 1920 ,Innan dess har det varit under vatten större del av året.Men jag tror att virket är från den tiden vi hadde
medlhavsklimat här ,då var mossen uttårkad och det växste skog på den.Om jag fattat detta rätt så var det för 6000 årsen.
Utanför mossen finns det åkrar på mossmark ,som dom plöjt upp stubbar ,och gör än i dag .Dessa marker har bara varit odlade dom sista hundra åren dessförinnan var det under vatten.

Har varit mycket nyfiken på detta och skulle villa veta om jag har rätt.

Användarvisningsbild

Re: Han fann en hel skog under myren

halvproffs  
#355626 Torvbrytarna kör ofta fast i stubbar och hela träd. Hörde en 200hk traktor komma med mycket gas men sakta på lägväxel, sen small det till och motorn dog. Tvärnit. Sen hördes en svordomsramsa som nog var den längsta jag hört :grin: Man kan tro att den mjuka marken är perfekt för bearbetning, men maskinerna slits något enormt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).