Bioenergi

Grot-klipp?

9 inlägg 4669 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grot-klipp?

arcticforever  
#26368 Jag har en 8 tons grävare funderar på om det är en bra ide å klippa små skog å grot med en sån,vagn efter kanske är en ide så man kan ta fram det på en gång



   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26375 Jag antar att det är en bandburen maskin, och att montera ett aggregat på grävaren för att avverka träd låter ju som en fullt möjlig procedur.
Men jag tror att det blir stort slitage på banden och drivhjulen om du skall dra en vagn efter för att skota ut till bilväg.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26378 Va gäller klipp så har ja tänkt bygga å montera den på min 5 tonnare å klippa diken osv utefter åkrar osv, det me skotning med grävare är enligt min mening bortkastat, vi har en här i krokarna som skotar med en 7 tonnare med en 9 tons farma vagn efter, å herre jösses va sakta det går :? Det räcker me minsta stubben så orkar den inte, då får dom dra sej fram me grävarmen, ni ska se va vackert det är i gallringarna dom gjort;) ner me schaktbladet å åk så det blir jämt å fint annars funkar det inte, de e deras melodi 8)

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26456 Tjena nutte! jag antar att det är lill-pers maskin du menar!? jag såg när dom skotade med den nere vid statoil i samband med volvobygget! och det verkade som sagt ta sin lilla tid, så den kombinationen är nog ingen höjdare! men det är ju kul att nån provar nya metoder förvisso!! :) däremot en klipp på grävarn funkar nog fint utmed skogsvägar mm! men en förlängning på grävarmen på 5 tonnarn hade nog inte varit fel! å då är frågan om inte 5 ton är lite väl lätt? :roll: kanske inte!? tror lill-per kör med klipp ibland också!?....eller om det var nån annan? det var ialla fall en 6-7 tons hitachi å körde i rättviks krokarna för ett tag sen! han verkar ju onekligen inte vara rädd för att "dra på" han inte!! :D

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26460
Huggarn skrev:Tjena nutte! jag antar att det är lill-pers maskin du menar!? jag såg när dom skotade med den nere vid statoil i samband med volvobygget! och det verkade som sagt ta sin lilla tid, så den kombinationen är nog ingen höjdare! men det är ju kul att nån provar nya metoder förvisso!! :) däremot en klipp på grävarn funkar nog fint utmed skogsvägar mm! men en förlängning på grävarmen på 5 tonnarn hade nog inte varit fel! å då är frågan om inte 5 ton är lite väl lätt? :roll: kanske inte!? tror lill-per kör med klipp ibland också!?....eller om det var nån annan? det var ialla fall en 6-7 tons hitachi å körde i rättviks krokarna för ett tag sen! han verkar ju onekligen inte vara rädd för att "dra på" han inte!! :D


Du har helt rätt, har hört att komunen fått rejält me skäll för att dom använt såna leksaker, nere vi statiol tänker ja på då,

det du tänker på me klipp är nog det att han använder skördar aggregat , tror det det är på en 12-13 tonnare han har, när dom kör me den så har dom bladet nere hela tiden för att, ja kalla det "grävskotaren" ska komma fram... å han drar på rejält, har dock hört att han inte har så mkt i skogen att göra men ja har väl inte sett så många jobb han gjort, mest hört rykten.... men gräva kan han å hans anställda iaf, där gör dom snygga jobb....

Men skogen är nog mest lek me pengar...

Användarvisningsbild
arcticforever  
#26560
nutte skrev:Va gäller klipp så har ja tänkt bygga å montera den på min 5 tonnare å klippa diken osv utefter åkrar osv, det me skotning med grävare är enligt min mening bortkastat, vi har en här i krokarna som skotar med en 7 tonnare med en 9 tons farma vagn efter, å herre jösses va sakta det går :? Det räcker me minsta stubben så orkar den inte, då får dom dra sej fram me grävarmen, ni ska se va vackert det är i gallringarna dom gjort;) ner me schaktbladet å åk så det blir jämt å fint annars funkar det inte, de e deras melodi 8)

Säg till när du börjar...Väntilera ritningar funderingar.Jag har små planer på samma

   TS
Användarvisningsbild
arcticforever  
#26563 Ja det är en bandare.Kan förstå om det går sakta men att den inte skulle orka.... :?: Ett "trippel hjulgår över vilken stubbe eller sten som helst...nästan

   TS
Användarvisningsbild
arcticforever  
#26565 Varför går det inte att lägga in bilder

   TS
Avatar Fallback

Klipp

sködarförare  
#27302 Tuvärr så är efektiviteten för dålig så ska man köra på ackord så går det inte ihop jag har pratat med flera i närheten som har provat o ha klipp på både grävare o skotare o det visar sej att på både skotaren o grävaren så gick det ca plus minus noll.
Anledningen är att priset på flis är för lågt det som kan göra att vi får upp priset är flera små produsenter därför försöker vi några skogsägare här i Gästrikland o få igång ett litet bolag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).