Motorsåg och handhållet

Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

12 inlägg 5198 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#353354 Det här är en gammal video, tyvärr med dålig upplösning som visar "Chainsaw Buddy", en tillsats man sätter på sågsvärdet på en motorsåg för att få anhåll när man kapar ved(?)

Jag sökte här på skogsforum men denna har inte diskuterats förr så jag tänkt den kunde vara värd en tråd.
Det känns som att den kanske inte slog på marknaden, men jag vet inte.
Har du mer information eller synpunkter, diskutera gärna här nedan.

Skulle det vara så att konstruktionen stoppar kedjan från att gå i backen så kan jag kanske se en fördel med denna, om man nu vill gå krökryggad och såga ved...





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#353355 Jo, den ska tydligen förhindra att sågkedjan går i backen. Länken nedan tror jag går till tillverkaren, kostar ~400 sek.

http://www.timbertufftools.com/product3 ... -buddy.php

   TS
Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Camwood  
#353359 Verkar vara en bra produkt för sitt ändamål men med en mycket begränsat arbetsuppgift. Jag menar man sågar ju inte stammar som ligger på backen hela tiden. Funktionen skulle kunna bli riktigt bra om stödet kunde vinklas bort/alt fällas in i/under sågen med ett enkelt handgrepp/knapptryck.

Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Vardon  
#353380 Jag är nyfiken på hur det funkar vid fällning. När man ska ta träd som står nära och lyckas trycka för hårt och går in i trädet brevid som skulle stå kvar.

Men ska man tänka 56 000 negativa tankar om dan är det lika bra att börja och som camwood säger man har för lite huggning av samma typ och sen är jag även skeptisk till allt som bygger vikt på sågen om det inte används.

Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#353388 Ja, den har nog sina begränsningar helt klart. Vet inte ens om det går att fälla med den.
Tankarna går lite åt "Alligator såg" hållet.


   TS
Avatar Fallback

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353414 Jaw saw passar säkert dom som håller på med trädgårdsskötsel, smidigt på buskar o dylikt. Roligt när dom säger att man slipper lägga 200 dollar på motorsåg... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353454 Jag har inga bra erfarenheter av sånt som kläms på svärd. Lite bättre om det är massivt, men långt ifrån vad jag vill önska.
Den designen är inget vidare och ger bara en fördel. Det är att man slipper borra. Det gör man sen ändå när man tröttnat på strulandet.
Är det sen sånt här klent som man får upp i en sågbock är det betydligt enklare. Särskilt om man har en med såg monterad eller vaggesåg.

Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

JensSkoog  
#353462 Många märkliga prylar har kommit och senn har dom försvunnit, men dom finns bakom allt annat i garagen eller boden i många hem. Tror inte den där "Buddyen" kommer i min garage, och jag anar att många som köper den använder den några gångar och senn när kedjan blir dårlig, så blir den väggpryd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Hema  
#353468 Roliga grejer du har hittat Fredrik. :)

The Jaw Saw har ju sin förel att man slipper oroa sig för att köra svärdet i något opassande, men jag instämmer till fullo i JensSkoogs tycke!

The Jaw Saw!! (i härligt överdriven amerikansk häftighets-machostil)

Avatar Fallback

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Elfving  
#353503 Chainsaw Buddy verkar vara en pryl som ger möjlighet att jobba ostrukturerat. Håller man på och kapar ved på marken, så måste man ju plocka upp vedpinnarna en och en från marken också.
Jaw saw gör det möjligt för vem som helst att kapa lite kvist, samma jobb går att göra med vanlig motorsåg om man vet vad man gör.

Användarvisningsbild

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#353509 Hej,
Ja, produkten verkar hamna lite fel i grunden, det är inte optimalt att gå runt med krökt rygg och kapa ved som dessutom blir liggandes på samma ställe, en hel del dag.

Men jag är omättlig på nya idéer och innovationer :D . Älskar när en ny lösning väcker igång tankeverksamheten hos oss alla. Kanske, kanske hittar man då ibland rätt i tanken och en idé på en produkt kan helt plötsligt ha bäring!

   TS
Avatar Fallback

Re: Chainsaw Buddy, vedkapningstillsats - hiss eller diss?

Blivande snickare  
#353587 Precis!
Så låt dom komma, alla du hittar. Slutligen kommer det nog ett guldkorn!
Om inte annat så nåt att spinna vidare på tille ett guldkorn! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).