Socialt (mer om oss)

Björkvril

9 inlägg 7785 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björkvril

Mowgli__  
#351779 Hej vart kan man hitta björkvril, har kollat runt i skogen men hittar ingen. Hade tänk göra en kåsa. Självklart så tar jag ju inte ner ett friskt träd.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Björkvril

Fredrik Reuter  
#351802 Hej,
Jag vet inte vad man ska gå på.
För egen del har jag mest av slumpen stött på dem.
De orsakas väl av en sjukdom på främst björk, vet inte om det går att ta reda på vart de är vanligast.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med mer matnyttig info.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril

Sunilorblede  
#351806 Vrilar på björk är inte resultatet av sjukdom utan är en mutation som beror på genetiken hos den enskilda björken.


Har sett slöjdsidor på internet som säljer torra vrilar. Googlar du lite ska du nog hitta. Brukar väl finnas på blocket ibland också.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril

Mowgli__  
#351807 Tack för svaren! Får fortsätta att vandra runt i skogen. Vill helts hitta en själv ute i naturen och tillverka min egna kåsa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkvril

bserv  
#351818 Hittade själv en vril vid en avverkning nyligen. Tog vara på den, men undrar lite hur man skall torka den. Men för slöjd skall den kanske vara färsk?

Användarvisningsbild

Re: Björkvril

halvproffs  
#351831 Torka den i mikron om den inte är för stor. Du kan även besöka hemslöjdssidor så får du bra råd. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril

svampbob  
#351833 Jag brukar hitta ett antal varje år på de björkar som jag hugger. Jag tog rätt på en för många år sedan och gjorde en skål av den.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril

SHR  
#351837 Hittade en som växte jämns med marken, på en stam jag sågade i uväxt. Grävde lite, sågade och nu ligger den hemma hos min käre far, som även han bemästrar kåstillverkning.

Alltså, man kan hitta dem på de mest oväntade ställen!

Avatar Fallback

Re: Björkvril

bserv  
#351851
halvproffs skrev:Torka den i mikron om den inte är för stor. Du kan även besöka hemslöjdssidor så får du bra råd. Lycka till.

Nja lite för stor för mikrovågsugn -30*30*40
Får kolla vidare. Har minne av att Hemslöjden hade temanr om björk för 1/2-1 år sedan - någon som läst det numret?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).